İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersinde din ve kültür öğrenme alanının öğrenciler üzerindeki etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Vildan Yarımbaş

Danışman: EMİNE KESKİNER

Özet:

İLKÖĞRETİM DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİNDE DİN VE KÜLTÜR ÖĞRENME ALANININ ÖĞRENCİLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİ Eğitim ile öğrencilere bilgi ve kültür aktarımı sağlanmak istenmektedir. Eğitimin yapıldığı yerlerin başında da okullar gelmektedir. Okullar toplumun kültürünü öğrenme ilkelerine uygun hale getirerek, yeni nesillere aktarmada önemli yer tutmaktadır. Okulların bu işlevini yerine getirmede Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi önemli görevler üstlenmektedir. Bu çalışmamızda, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin ‘din ve kültür’ öğrenme alanının kültürü aktarmadaki işlevini ne ölçüde yerine getirebilmekte olduğunu sorgulama amacıyla Üsküdar ilçesinde ilköğretim 8. sınıf öğrencileriyle alan araştırması yapılmıştır. Çalışmamızın ilk bölümünde genel olarak kültür, kültürün unsurları, din ve dinin kültür üzerindeki etkileri, kültür- eğitim- din ilişkisi konularından bahsedilmektedir. Aynı zamanda araştırmamızın uygulandığı yaş grubunun ergenlik dönemi içerisinde olması nedeniyle ergenlik dönemi genel özelliklerine dair bilimsel değerlendirmeler ve bilgiler sunulmaya çalışılmıştır. İkinci bölümde ise araştırmamızın metodolojisini ve Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinde ‘din ve kültür’ öğrenme alanının öğrenciler üzerindeki etkisini anlamak amacıyla yaptığımız anketimizin verileri yorumlanmaya çalışılmıştır. Verilerin ışığında oluşturduğumuz hipotezlerimizin ne kadar doğrulandığı hususunda bilgiler verilmiş, öneriler sunulmuştur. SUMMARY “THE EFFECT OF THE FIELD OF RELIGION AND CULTURE LEARNING ON STUDENTS IN THE RELIGION AND MORAL KNOWLEDGE LESSON IN PRIMARY SCHOOL” It is desired to provide a transfer of knowledge and culture to students by education. The education is mostly done in the schools. The schools take important place in transferring the culture of society to new generations by making it suitable according to the learning principles. The lesson of the Religion and Moral Culture has important roles in carrying out this function of schools. In this study; the research was made with the 8th grade students in the district of Üsküdar. The functional effect on the transfer of “religion and culture learning” field of the lesson of Religion Culture and Moral Knowledge was interrogated. The culture, the component of culture, religion and the effects of religion on culture, subjects of culture-education-religion relationship have mentioned generally in the first part of our srtudy. At the same time, it was tried to represent the scientific resolutions and information relating to the general features of adolesence period because the age group were in the adolesence period which our research was practised on. In the second part; it was tried to explain the datas of our survey. The survey was organised according to our methodology to understand the effect of “religion and culture learning” field of the lesson of Religion Culture and Moral Knowledge lesson Some information was given about our hypothesis that how much they got true via the datas and some suggestions were presented as well.