Deneyim pazarlamasında tüketici davranışları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ecenur Yeröz

Danışman: KIVANÇ NAZLIM TÜZEL URALTAŞ

Özet:

Bilimsel, ekonomik, teknolojik gelişmeler ve ilerlemeler işletmeleri ve işletmelerin faaliyet gösterdiği pazarları hızlı bir değişim ve gelişim sürecine maruz bırakmıştır. Geleneksel pazarlama dünyasının stratejileri, yoğun rekabet koşullarında markalara fayda sağlamamaktadır. Bu nedenle küreselleşme ile yaşanan bu değişim markaları sert rekabet ortamlarında, fark yaratarak rakiplerinden ayrışmak ve pazarda tutunabilmek için yeni arayışlara yöneltmiştir. Geleneksel olarak fayda odaklı ürün ve hizmet satmaktan, duygu odaklı tüketici deneyimi sağlamaya yönelen deneyim ekonomisi sayesinde yeni pazarlama stratejileri ortaya çıkmıştır. Deneyim; metalardan, mallardan ve hizmetlerden farklı olarak müşterileri duyusal ve duygusal açıdan etkileyen, onlarda hoş anılar bırakan farklı bir ekonomik çıktı olarak kabul edilmektedir. Deneyim pazarlaması çalışmalarının uygulanabilmesi için, tüketicilerin istek ve ihtiyaçlarının, en doğru şekilde anlaşılması ve bu beklentilerin en uygun deneyim pazarlaması stratejileri ile karşılanabilmesi gerekmektedir. Bu bağlamda deneyim yaşatma ve yaratma amacıyla pazarlama stratejileri oluşturan ve müşterilerin duygularına odaklanan işletmeler, deneyim pazarlaması ile müşteri memnuniyeti ve sadakatini sağlayarak rekabet avantajı sağlayabilirler. Bu çalışma ile deneyim pazarlamasının tüketici davranışlarına olan etkisi anlaşılmaya çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda Türkiye’de faaliyet gösteren üçüncü dalga kahvecilerin müşterilere yaşattığı deneyim, İstanbul-Avrupa Yakası’ndaki işletmeler kapsamında araştırılmıştır. Yapılan anket çalışması sonucunda müşterilerin yaşadıkları deneyimler ile davranışları arasındaki ilişkiler ortaya konulmuştur. Araştırmanın sonucuna göre, müşterilerin mekanlarda yaşadıkları farklı deneyimler ve işletme ile oluşturdukları duygusal bağların, müşteri memnuniyeti ve sadakatini sağlayarak tüketici davranışlarını önemli ölçüde etkilediği görülmektedir. ABSTRACT Scientific, economic, technological developments and advances have exposed the businesses and businesses markets in which businesses and businesses operate to a rapid fast change and development process. Strategies of the traditional marketing world under intense competition conditions are do not efficient benefit forrom branding under intense competition conditions. For this reason, this change caused by globalization has led brands in harsh competition environments to seek new ways to distinguish themselves from their competitors and making a difference to keep them in the marketplace. making a difference in harsh competition environments. New marketing strategies have emerged thanks to the experience economy which emotion-focused consumer experience that from traditionally selling of consumer- products and services focused on profitleads to selling consumer-focused products and services, emotion-focused consumer experience. Experience; It is regarded as a different economic outcome that affects the customers in sensory and emotional terms different from the metal, goods and services, leaving pleasant memories in them. In order for experience marketing to be implemented, consumers' needs and needs must be understood in the most accurate way and these expectations can be met with the most appropriate marketing strategies. Businesses that form marketing strategies to experience and create experiences and focus on the emotions of the customers will provide competitive advantage by providing experience marketing and customer satisfaction and loyalty. In this study, it was tried to understand the effect of marketing of experience on consumer behavior. operating in Turkey in the third wave this purpose the customer experience in the coffee shop, on the Asian side of Istanbul and Europe it has been investigated within the scope of businesses. As a result of the questionnaire survey, the relationships between the experiences and the experiences of the customers were revealed. According to the result of the research, it is seen that the customers have different experiences that they have experienced in the places and emotional ties with the business, customer satisfaction and loyalty, thus affecting consumer behavior significantly. Keywords : Experience Economy, Experience Marketing, Consumer Behavior