Giyim Tasarımında Deformasyon Kavramı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Tekstil Anasanat Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ECE FENERCİ

Danışman: Çiğdem Asuman Çini

Özet:

GİYİM TASARIMINDA DEFORMASYON KAVRAMI Bu tez çalışmasına konu olan “Giyim Tasarımında Deformasyon Kavramı”, sosyolojik, psikolojik ve kültürel açılardan irdelenerek, öncelikle bireyleri, sonra tasarımcıları beden deformasyonuna iten sebep ve düşünceleri araştırmak amacıyla yazılmıştır. Bu bağlamda ilk bölümde giysinin ve giyim kültürünün insan yaşamı içerisindeki yeri ve rolü incelenmiş, kişi üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Bir sonraki bölümde deformasyon kavramının ortaya çıkışına değinilerek sanattaki yerinin üzerinde kısaca durulmuştur. Beşinci bölümde beden formunun giysiyle, geleneklerle ve inanışlarla değişimi araştırılmıştır. Bu değişime neden olan dönemsel ve kültürel farklılıkların insan üzerindeki etkileri ele alınmıştır. Her dönemde güzellik anlayışı ve alışkanlık haline gelmiş gelenekler birbirinden farklı gibi gözükse de temelinde aynı nokta açığa çıkar: ideal güzelliğe ulaşma çabası. Antik dönemden günümüze kadarki süreçte, bedene yapılan çeşitli uygulamalar bu bölümde incelenmiş, altında yatan nedenlerin psikolojik ve sosyolojik boyutu esas alınarak araştırması yapılmıştır. Çağlar boyunca uygulanan geleneksel uygulamaların ve giysinin geçirdiği değişim ve gelişimler incelendikten sonra giyim alanında deformasyona giriş yapılmıştır. Bu bölüme gelene kadar yüzyıllar süresince güzellik odağında gelenekselleşmiş uygulamalar, alışılagelmiş algılar ve ideal güzelliği dikte eden geleneksel anlayışın gelişimi takip edilmiştir. Bu bölümde tüm bu yer etmiş algılara karşı bir düşünce sistemi olarak ortaya çıkan ‘deformasyon’ kavramı incelenmiştir. Bu kavramı incelerken de, diğer bölümlerde olduğu gibi ‘neden’ sorusunun cevapları aranmıştır. Son bölümde, yapılan araştırmalar sonucunda tasarımda deformasyon kavramına neden ihtiyaç duyulduğu kavranarak, konuya ilişkin bakış açısıyla hazırlanmış olan koleksiyonun tema metnine, taslaklarına, çizimlerine, üretim aşamalarına, form denemelerine ve üretilmiş olan tasarım nesnelerinin fotoğraflarına yer verilmiştir. -------------------- DEFORMATION CONCEPT IN FASHION DESIGN The subject of this thesis “Deformation Concept in Fashion Design” is written with the intention to research the reasons and ideas driving initially individuals and as well as designers to body deformation in respect of sociological, psychological and cultural aspects. In the first part, the role of clothes and clothing culture in human life and the effects on individuals are analyzed. In the following part, how deformation concept came out and its place in art are mentioned. In the fifth part, the transformation of body form by clothes, traditions and beliefs is investigated. The effects of cultural and periodical differences as the reasons of this transformation on individuals are taken into consideration. During each period, even the habitual traditions and beauty perspectives are different from each other, fundamentally the same subject comes out; the effort to reach ideal beauty. During the period from ancient period to modern-days, applications on body driven by this purpose are analyzed by taking psychological and sociological reasons behind this as ground. Following the examination of traditional applications through centuries and the transformation and development of clothing, in the same part emphasize on aesthetic concept is put on. The relation between aesthetics concept and beauty and psychology and body are examined. Following the analysis of traditional applications and the transformations and development of clothing introduction to deformation concept in clothing is made. Until this part, throughout centuries, development of habitual applications focused on beauty, conventional perceptions and traditional understanding dictating ideal beauty are tracked. In this part, ‘deformation’ concept risen as a contradictory thought system against all rooted perceptions is analyzed. While analyzing this concept, similar to the previous parts, answers for ‘why’ question are sought. In the last part, as a result of the researches made, by understanding why deformation concept is needed, theme script, sketches, drawings, production processes, form experimentations, and photos of designs produced of the collection designed with the relevant point of view are included.