Bilgi yönetimi sürecinde iletişim olgusu ve iletişim engelleri üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Gazetecilik Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FULYA DALDAL

Danışman: NECMİ EMEL DİLMEN

Özet:

BİLGİ YÖNETİMİ SÜRECİNDE İLETİŞİM OLGUSU VE İLETİŞİM ENGELLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA Günümüzde her örgütsel sürecin işleyişinin temel mantığını oluşturan bilgi yönetimi süreci, bilginin artık bir giz, sır olmaktan çıkarak süreç içerisinde serbestçe üretilmesini ve paylaşılmasını sağlayan bir sistem oluşturmuştur. Bilgi ve iletişim teknolojilerinin bu sürece dahil edilmesi, bilgi yönetimi sürecinde önemli bir yer işgal etmesine hatta eş tutulmasına sebep olmuştur. Oysaki bilgi yönetimi süreci sadece bir yazılım, donanım hareketi değildir. Teknoloji, bilgi yönetimi sürecinde az ve kolay olan bir yere sahiptir. Bilgi yönetimi sürecinin temel işlevleri olan bilgi üretim, bilgi dönüşüm, bilgi paylaşım, liderlik ve kültür gibi önemli konuları aslında iletişim bağımlı konulardır. Bu açıdan ilk olarak önem ve öncelik verilmesi gereken konu iletişim olgusudur. Örgütsel bir çalışma olan bilgi yönetimi sürecinde iletişim eksikliği büyük oranda kayıplara yol açmaktadır. Bunun için örgütsel süreçte oluşabilecek iletişim engelleri ve bu riski ortadan kaldırabilecek iyileştirme çabaları gösterilmelidir. Böylelikle bilgi organizasyonu olma yolunda operasyonel ve stratejik bir süreç yaratılmış olmaktadır. ABSTRACT THE CONCEPT OF COMMUNICATION IN THE PROCESS OF KNOWLEDGE MANAGEMENT AND THE RESEARCH ON REPERCUSSIONS OF COMMUNICATION At the present day knowledge management that composes the basis of every organizational process, forms a system that enables the knowledge to be produced and shared freely through the process and not to be a secret. Having been included into this process, knowledge and communication technology occupies a big space in kwnowledge management and is nearly equal to knowledge management. However, knowledge management process is not only a movement of software or hardware. Technology is a rarty in knowledge management. The basic functions of knowledge management process like producing knowledge, knowledge cycling and sharing, leadership and culture are in fact connected to communication. From this aspect communication has a priority and importance. Lack of communicationin the process of knowledge management which is an organizational work; leads to great losses. Thus any efforts must be made to avoid any difficulties in communication and the situations that can lead to this in the organizational process. In this way an operational and strategic process would be constructed on the way of being an knowledge organization.