Elektronik ortamda tüketici davranışları ve yüksek teknolojik ürünler üzerine araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: LÜTFİYE CEYDA GÜLGEZE

Danışman: Şakir Erdem

Özet:

Anahtar Kelimeler : Elektronik ortam, tüketici davranışları, yüksek teknolojik ürünler. ELEKTRONİK ORTAMDA TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI VE YÜKSEK TEKNOLOJİK ÜRÜNLER ÜZERİNE ARAŞTIRMA Bu çalışma, Teknoloji Kabul Modeli kullanılarak yüksek teknolojik ürünlerin elektronik ortamda satın alımının gerçekleşmesi sürecinde rol oynayan unsurların birbirleri arasındaki etkilerinin tüketicilerin demografik özelliklerinin farklılıkları dikkate alınarak incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu araştırma Türkiye’ de yüksek teknolojik ürünlerin elektronik ortamda satın alımlarının belirlenmesi, eğer satın alınıyorsa bunda hangi faktörlerin etkili olduğu konusuyla ilgili ülkemizdeki literatüre katkı sağlanması ve elektronik ortamda alışveriş uygulamalarında tüketici davranışlarının incelenmesi yönünden önemlidir. Bu araştırmada özellikle elektronik ortamda tüketicilerin yüksek teknolojik ürünleri satın alımının gerçekleşmesi sürecinde rol oynayan unsurların birbirleri arasındaki etkileri incelenmiştir. Çalışmada yargısal örnekleme yoluyla belirlenmiş olan 400 kişilik bir örnek kütleye yüz yüze anket ve elden bırakılan anket yöntemi uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre, elektronik ortamda satın alımın gerçekleşmesi sürecinde rol oynayan değişkenler beş boyut altında toplanmıştır. Ayrıca verilerin analiz sonuçları, Teknoloji Kabul Modeli’nin elektronik ortamda tüketici davranışının tahmininde kullanılabileceğini göstermektedir. Keywords : Electronic media, consumer behaviour, high-tech products. ABSTRACT CONSUMER BEHAVIORS IN ELECTRONIC MEDIA AND A RESEARCH ON HIGH-TECH PRODUCTS This research was made to determine difference on consumers’ demographical characteristic in the process of realization high-tech products purchasing in the electronical media by using Technology Acceptance Model. It is important for determine high-tech products purchasing in the electronical media in Turkey, if purchasing wich factors effective about this topic for making contribution to our country's literature and the examination of the consumer behaviour in electronical media. This research specially viewed different effects in the process of realization high-tech products purchasing in the electronical media. The research identified through judgement sampling of the mass of a sample of 400 people were face to face and drop off surveys. According to findings, contributory factors in the process of realization high-tech products purchasing in the electronical media are grouped under the five dimensions. Also data analysis results shows that Technology Acceptence Model using of consumer bahaviour estimate in electronic media.