Müzik öğretmenlerinin mesleki yeterliliklerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Pınar Gündoğdu

Danışman: JALE DENİZ

Özet:

Araştırmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilk ve orta öğretim kurumlarında çalışmakta olan müzik öğretmenlerinin düşüncelerine göre, alanda görev yapan müzik öğretmenlerinin sahip oldukları mesleki alan yeterlik seviyelerini belirlemektir. Bu araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, İstanbul ilinde M.E.B’na bağlı ilk ve orta öğretim kurumlarında çalışmakta olan müzik öğretmenleri, örneklemini, 55 özel ve devlet eğitim kurumundan ulaşılabilen 92 müzik öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada veri toplamak amacı ile Temel Eğitime Destek Projesi’nden yola çıkılarak hazırlanan “Müzik Öğretmenleri Mesleki Yeterlik Anketi” kullanılmıştır. Anket, 10 yeterlik alanı ve 47 önermeden oluşmaktadır. Anketten elde edilen verileri analiz etmek için frekans ve yüzde hesaplamaları yapılmış, çözümlemeler bilgisayarda SPSS-11.5 paket programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre: Kulak eğitimi yeterlik alanında, müzik öğretmenlerinin kulak eğitimi yeterliklerine sahip oldukları, ses eğitimi yeterlik alanında, müzik öğretmenlerinin, yeterli oldukları fakat bununla birlikte teknik açıdan eksiklikleri olduğu görülmektedir. Çalgı eğitimi yeterlik alanında, müzik öğretmenlerinin, piyanoyu etkin bir şekilde kullanamadıkları, bununla birlikte müzik öğretmenleri okul çalgılarından herhangi birini yeterli düzeyde kullanabildikleri görülmektedir. Ancak, çalgı topluluğunda çalma ve çalgı topluluğu yönetme yeterliklerinde eksiklikler bulunmaktadır. Toplu söyleme ve toplu çalma yeterlik alanında, müzik öğretmenlerinin tek sesli koro oluşturma ve çalıştırmada yeterli olduğu ancak çok sesli koro çalıştırma yeterliğinde yüksek seviyede olmadığı, müzikal yaratıcılık yeterlik alanında, müzik öğretmenlerinin üretkenliğe yönelik yeterliklerde yetersiz kaldıkları görülmektedir. Özel öğretim yöntemleri ile müzik öğretimi yapma yeterlik alanında, müzik öğretmenlerinin, özel öğretim yöntemlerini bilmedikleri ve kullanmadıkları, genel müzik bilgisi ve kültürü yeterlik alanında, müzik öğretmenlerinin yeterli oldukları, teknoloji kullanımı ve materyal geliştirme yeterlik alanlarında, yeterli olmakla beraber eksikliklerinin olduğu görülmektedir. ABSTRACT The main purpose of the research was to determine the proficiency level of the music teachers working at the primary and secondary schools subordinated to the Ministry of Education considering the views and assessments of the other teachers officiating in the relavant field. This study was based on a survey method. The population of the research involved music teachers who are appointed at the primary and secondary schools under the Ministry of Education in Istanbul and the sample consisted of 92 music teachers selected from 55 state and private schools within the same county. The data were collected by an instrument namely ‘The Professional Competence Survey for Music Teachers’ developed by the researcher in the light of ‘Special Field Adequacies Within The Sustaining Project of Formal Education’. The survey includes 10 sub-competency fields and 47 statements. In order to analyse the data collected, some percentage (%) and frequency (f) analysis. The results representing the survey are as follows: The outcomes carried by the survey suggest that music teachers are professionally competent with audio, ie. ear-training when compared to their vocal training adequacy. However, it is also worth mentioning that they have a lack of technical perfection or capability. In terms of instrumental training proficiency, the results indicate that those working in this field mastered playing any of the school instruments, notwithstanding they were less proficient in playing the piano effectively. However, music teachers are considered to be highly accomplished at directing ‘mono-chorus studies’ while they are poor at the level of directing a ’polyphonic chorus’ as far as the relevant data is concerned. Similarly, with respect to the criterion including professional competence by ‘musical creativity’, namely ‘productive skills’, the fact that the above instructors failed to be adequate was also underlined. Besides, according to the feedback and results attained after the survey, it is realised and should also be noted that music teachers not only failed to know about ‘teaching through special teaching methods’ but also had some deficiencies in the field of ‘mastery of material development’ plus ‘using technological equipments during the instruction although they were competent as against the fact that they had a ‘common adequate cultural background of music’.