Türkiye’de eğitimin sekürleşmesi : köy enstitüleri örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Emrah Polat

Danışman: ALİ COŞKUN

Özet:

Türk toplum yapısı son iki yüzyıl boyunca evrimsel karakterde büyük bir değişme göstermiştir. Bu değişimin ekseni ilk olarak ihtiyaçlar tarafından belirlenmiştir. Sekülerleşme, tüm toplumlarda olduğu gibi Türk toplumunda da bir süreç içerisinde aşamalı olarak sosyal alanda varlığını hissettirmiştir. Burada görülmesi gereken çok önemli bir husus: seküler dönüşümün ülkeye modernizm eşliğinde giriş yapmış olmasıdır. Eğitim, sosyalleşme aracı olarak başroldedir. Bu rolü itibariyle yönetim erki tarafından kendisine seküler bir misyon yüklenecektir. En başta askeri okullarda başlayan yenileşme hareketi zamanla tüm ülke okullarına taşınacaktır. Meşrutiyet döneminden itibaren fikirsel temelleri atılan köy eğitimi önce eğitmen kursları sonra da köy enstitüleri projesiyle yeni toplumun yaratıcı dinamikleri olma yolunda bir hedefle hayata geçirilmişlerdir. Cumhuriyet Türkiye’sini inşa edebilecek devrimci kadroların yetişmesi gerekçesiyle var olmuşlardır. Nüfusun yoğun olarak yaşadığı köylerin sosyalizasyon sürecinde bu kurumlara biçilen rol önemlidir. Köy enstitüleri seküler bir toplum oluşturmada; kuruluş amaçları, içeriği, programları, yönetmeliği ile hem kendi devrinden hem de önceki dönem öğretim kurumlarından ayrılan birçok yöne sahiptir.