Toplumsal değişim ve hukuk ilişkisi çerçevesinde zorunlu eğitim


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FEHMİYE CEREN AKÇABAY

Danışman: Murat Yüksel

Özet:

Fehmiye Ceren Akçabay, “Toplumsal Değişim ve Hukuk İlişkisi Çerçevesinde Zorunlu Eğitim”, Doktora Tezi, Danışman: Murat Yüksel, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kamu Hukuku Ana Bilim Dalı, 2012. Çalışmada Türkiye’deki zorunlu eğitim uygulaması toplumsal değişim ve hukuk ilişkisi çerçevesinde tartışılarak açıklanmaya çalışılmıştır. Modernleşme bir toplumsal değişim türü olarak ele alındığında modern toplumda hukukun toplumsal değişimi sağlamada bir araç olarak kullanıldığı söylenebilir. Bu açıdan ele alındığında hukukun toplum üzerindeki doğrudan etkisinin yanı sıra dolaylı bir etkisi de mevcuttur. Modern toplum için çok önemli ve hukuk kuralları tarafından dönüştürülmeye uygun bir toplumsal kurum olan eğitimin düzenlenmesi ile hukuk dolaylı olarak toplumu yönlendirebilmektedir. Bu nedenle hukuk aracılığıyla zorunlu hale getirilip kitleselleştirilen ve içeriği belirlenen zorunlu eğitimin uygulamasının toplum üzerindeki dönüştürücü rolü açıklanması için toplum, hukuk ve eğitim arasındaki karşılıklı ilişkiler üzerinde durulmuştur. Fehmiye Ceren Akçabay, "Compulsory Education in the Framework of the Relationship between Social Change and Law", PhD Thesis, Supervisor: Murat Yuksel, Marmara University Institute of Social Sciences, Department of Public Law, 2012. In this study, the implementation of compulsory education in Turkey has tried to explain and discussed within the framework of the law and social change. If the modernization is taken as a type of social change, it can be said that the law in modern society is used as a tool for achieving social change. Law can effect society directly or indirectly. Education as an important and formal social institution can be arrenged by law to effect society indirectly. For this reason, compulsory mass education formed by law must be explain in the relationship between society, law and education.