Ortaöğretim kurumlarında öğretimi yapılan kimya dersinin kimyasal hesaplamalar, kimyasal tepkimeler ve kimyasal termodinamik öğretimi sırasında karşılaşılan başarısızlıkların nedenleri ve çözüm yollarının irdelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2002

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HÜLYA POLAT YILDIRIM

Eş Danışman: HALE BAYRAM, FİLİZ KABAPINAR

Özet:

Orta Öğretim Kurumlarında Kimya dersinin kimyasal reaksiyonlar, kimyasal hesaplamalar ve kimyasal termodinamik konularının öğrenimi sırasında karşılaşılan başarısızlık nedenlerinin saptanması ve çözüm yollarının araştırılması. Orta Öğretim Kurumlarında öğrenimi yapılan Kimya dersinin kimyasal reaksiyonlar, kimyasal hesaplamalar ve kimyasal termodinamik konularının öğrenimi sırasında karşılaşılan başarısızlık nedenlerinin saptanarak çözüm yollarını araştırmaktır. Bu çalışmanın amacı; öğrencilerin kimyasal hesaplamalar, kimyasal reaksiyonlar, kimyasal termodinamik konularını kavrayamama nedenlerinin tespiti ve çözümü için yapılması gerekenleri incelemektir. Anket ve mülakat, araştırmanın veri toplama araçlarını oluşturmuştur. Bu çalışma A ve B lisesinde 4 ayrı lise III sınıfında okuyan A lisesinde 15 kız 37 erkek, B lisesinde 32 kız 42 erkek olmak üzere toplam 126 öğrenciye başarı testi uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizi sonucunda, öğrencilerin kimyasal hesaplamalar, kimyasal reaksiyonlar, kimyasal termodinamik konularının bazı kavramlarını zor anladıkları tespit edilmiştir. Araştırma yapılan iki farklı lisede, öğrencilerce zor anlaşılan kavramların çoğunda örtüşmeler görülmüştür.. Öğrencilerin, anlamakta zorluk çektikleri kavramların başında mol, molekül ve tanecik ile ilgili kavramlardır. Ayrıca, öğrencilerin grafik yorumlama içeren sorularda da oldukça zorlandıkları belirlenmiştir. Ortaya çıkan sonuçlar tartışılıp değerlendirilmiştir. Deneyler yapılarak, güncel olaylardan örneklemeler yapıp, konuların daha detaylı düşünmelerini sağlayıcı bol miktarda problemler çözülerek sorunların azaltılacağı sonucuna varılıp, elde edilen bulgulara dayalı olarak kimya eğitimine katkıda bulunmak amacıyla bazı öneriler sunulmuştur. SUMMARY The aim of the present study is to investigatestudents understanding concerning chemical reactions, chemical calculations and thermodynamic. The data were collected via a success test and personal interviews. A success test was applied to 47 girls and 72 boys, in two different high schools.(A and B) Fifteen girls and thirty-seven boys in A lycee, and thirty-two girls and fourty-two boys in B lycee. The results of the study showed that students have difficulty in understanding some of the concepts concerning chemical reactions and thermodynamic. The results also indicated that students of the two schools (A and B) are having similar coneptual problems regording the concepts of atom, molecule and particle. Additionally, both groups were having diffuculty in using and understanding graphics. As a result, we suggest that during teaching of these concepts, experiments need to be carried out, examples from current events must be given and more importantly conceptual problems that provoke thinking need to be used.