Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Davud Mammadov
Danışman: FATMA MÜGE ARSLAN
Özet:Bu çalışmanın amacı, çevrimdışı mağazaya ve çevrimiçi mağazaya duyulan güvenin, çevrimdışı ve çevrimiçi mağazaya yönelik satın alma niyetleri üzerindeki etkilerini incelemektir. Çalışma, çok kanallı bir perakendeciye duyulan çevrimdışı ve çevrimiçi güvenin, tüketicilerin çevrimdışı ve çevrimiçi giyim alışverişlerine önemli bir etkisi olduğunu ortaya koymaktadır. İÇİNDEKİLER TABLOLAR LİSTESİ .........................................................................................................x ŞEKİLLER LİSTESİ ........................................................................................................ xii KISALTMALAR .............................................................................................................. xiii GİRİŞ .....................................................................................................................................1 BİRİNCİ BÖLÜM PERAKENDECİLİK VE E-TİCARET 1.1. PERAKENDECİLİK KAVRAMI................................................................................3 1.1.1. Perakendecilik Kavramının Tanımlanması...............................................................3 1.1.2. Perakendeciliğin Önemi............................................................................................4 1.2. PERAKENDECİLİĞİN GELİŞİMİ............................................................................6 1.2.1. Perakendeciliğin Dünyada Gelişimi..........................................................................6 1.2.2. Perakendeciliğin Türkiye’de Gelişimi ......................................................................7 1.3. DAĞITIM KANALLARI İÇİNDE PERAKENDE KURUMLARININ YERİ.....10 1.4.PERAKENDE MAĞAZA ÇEŞİTLERİ .....................................................................11 1.4.1.Süpermarketler.........................................................................................................11 1.4.2. Kolaylık Mağazaları................................................................................................12 1.4.3. Süper Mağazalar ve Hipermarketler .......................................................................12 1.4.4. Depo Mağazaları .....................................................................................................13 1.4.5. Karma Mağazalar....................................................................................................13 1.4.6. Bölümlü Mağazalar.................................................................................................13 1.4.7. Özel Mağazalar .......................................................................................................14 1.4.8. Çeşit Mağazaları......................................................................................................14 vii 1.4.9. İndirim Mağazaları..................................................................................................15 1.4.10. Düşük Fiyatlı Perakendeciler................................................................................15 1.4.11. Drugstore...............................................................................................................16 1.5. MAĞAZASIZ PERAKENDECİLİK.........................................................................16 1.5.1. Doğrudan Satış........................................................................................................17 1.5.2. Doğrudan Pazarlama ...............................................................................................17 1.5.2. E-Perakendecilik .....................................................................................................19 1.5.2.1. E-Perakendecilik: Avantajları ve Dezavantajları .............................................21 1.6. E-TİCARET: GELENEKSEL MAĞAZALAR SANAL MAĞAZALARA KARŞI ..............................................................................................................................................22 İKİNCİ BÖLÜM MAĞAZADA TÜKETİCİ DAVRANIŞI VE TÜKETİCİ GÜVENİ 2.1. DAĞITIM KANALLARINDA TÜKETİCİ DAVRANIŞI......................................26 2.1.1. Tüketici Davranışlarının Tanımlanması..................................................................26 2.1.2. Çoklu Kanal Tüketici Davranışı..............................................................................27 2.2. TÜKETİCİ DAVRANIŞINDA SATINALMA KARAR SÜRECİ..........................30 2.2.1. Problemin Tanımlanması ........................................................................................30 2.2.2. Bilgi Arama.............................................................................................................30 2.2.3. Alternatiflerin Değerlendirilmesi............................................................................32 2.2.4. Satınalma Kararının Verilmesi................................................................................33 2.2.5. Satınalma Sonrası Davranışlar................................................................................34 2.3. GÜVEN KAVRAMI....................................................................................................34 2.3.1. Güvenin Tanımları......................................................................................................34 2.3.2. Çevrimdışı Mağazaya Duyulan Güven ...................................................................37 2.3.3. Çevrimiçi Mağazaya Duyulan Güven.....................................................................38 viii 2.4. ÇEVRİMDIŞI VE ÇEVRİMİÇİ MAĞAZAYA DUYULAN GÜVEN İLE SATIN ALMA NİYETİ ARASINDAKİ İLİŞKİLER ..................................................................41 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM ÇEVRİMDIŞI MAĞAZAYA DUYULAN GÜVENİN, ÇEVRİMİÇİ MAĞAZAYA DUYULAN GÜVENE VE SATINALMA NİYETİNE ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: H&M VE ZARA KARŞILAŞTIRMASI 3.1. HIZLI MODA SEKTÖRÜYLE İLGİLİ GENEL BİLGİ........................................47 3.2. ARAŞTIRMANIN KONUSU VE ÖNEMİ................................................................48 3.3. ARAŞTIRMANIN AMACI ........................................................................................49 3.4. ARAŞTIRMANIN KAPSAMI VE SINIRLAMALARI...........................................50 3.5. ARAŞTIRMA TÜRÜ ..................................................................................................51 3.6. ARAŞTIRMA MODELİ VE HİPOTEZLERİ.........................................................52 3.7. ANKET TASARIMI VE ÖLÇEKLER......................................................................53 3.8. ARAŞTIRMA METODOLOJİSİ ..............................................................................57 3.8.1. Araştırmanın Ana Kütlesi ve Örnekleme Süreci.....................................................57 3.8.2. Veri Toplama Yöntemi ...........................................................................................57 3.8.3. Veri Analizinde Kullanılan İstatistiksel Yöntemler................................................58 3.9. ARAŞTIRMANIN BULGULARI..............................................................................58 3.9.1 Örneklemin Demografik Frekans Analizleri...........................................................58 3.9.2. Araştırmaya Katılan Tüketicilerin Araştırma Modelinde Yer Alan Ölçeklere Verdikleri Yanıtlara İlişkin Frekans Tabloları..................................................................61 3.9.3. Araştırmada Yer alan Ölçeklerin Güvenirlik Analizi Sonuçları.............................66 3.9.4. Araştırmada Yer alan Ölçeklerin Geçerlilik Analizi Sonuçları ..............................67 3.9.5. Araştırmadaki Basit ve Çoklu Regresyon Analizi Sonuçları..................................71 3.10. ARAŞTIRMA BULGULARININ DEĞERLENDİRİLMESİ...............................81 SONUÇ VE ÖNERİLER....................................................................................................86 -------------------- The aim of this study is to examine the effects of trust in offline and online stores on purchasing intentions for offline and online stores. The study reveals that offline and online trust in a multi-channel retailer has a significant impact on consumers' offline and online shopping intention.