Mobil uygulama destekli öğretimin 5. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, tutum, motivasyon ve katılımlarına etkisi: elektrik konusu


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞEYMA ÇALLI

Danışman: Hale Bayram

Özet:

Bu çalışmada, Fen Bilimleri dersi ‘Elektrik Devre Elemanları Ünitesi’nde mobil uygulama destekli öğretimin uygulandığı deney grubu öğrencileri ile geleneksel öğretim yönteminin uygulandığı kontrol grubu öğrencileri arasında; akademik başarıları, fen bilimleri dersine yönelik tutumları, fen öğrenmeye yönelik motivasyonları ve derse katılımlarına göre bir farkın olup olmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç ile araştırmanın problem cümlesi “Mobil uygulamalardan plickers destekli öğretimin 5. sınıf öğrencilerinin elektrik devre elemanları ünitesinde akademik başarı, tutum, motivasyon ve katılımlarına etkisi var mıdır?” olarak belirlenmiştir. Yine araştırmada uygulama öncesi ve sonrası puan farklılıkları ile oluşan alt problemlere de yanıt aranmıştır. Çalışmada ön test son test gruplu yarı deneysel model kullanılmıştır. 2018-2019 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Pendik ilçesinde yer alan bir devlet İmam Hatip Ortaokulunda 5.sınıfta öğrenim gören 108 öğrenciye ön test ve son test olarak; 3 ölçek ve 1 başarı testi uygulanmıştır. Ölçekler ve başarı testi ile nicel veriler elde edilmiştir. Toplanan nicel verilerin istatistiksel çözümleri için SPSS 22.0 paket programından yararlanılmıştır. Çalışma, bir imamhatip ortaokulunda gerçekleştiği için kız sınıflarından iki sınıf(biri kontrol, biri deney) ve erkek sınıflarından iki sınıf(biri kontrol, biri deney) olmak üzere dört adet beşinci sınıf şubesinde toplam dört hafta sürmüştür. Veri toplama araçları olarak; Elektrik Başarı Testi, Fen Dersine Yönelik Tutum Ölçeği, Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği ve Derse Katılım Envanteri kullanılmıştır. ‘Elektrik Devre Elemanları Ünitesi’ için dersler; deney gruplarında geleneksel öğretime ek olarak biçimlendirici değerlendirme yöntemi olan Plickers mobil uygulaması ile işlenirken, kontrol gruplarında yalnızca geleneksel öğretim yöntemi ile işlenmeye devam edilmiştir. Her dört gruba da uygulama öncesinde ve sonrasında; ünitedeki akademik başarılarını belirlemek için Elektrik Başarı Testi(EBT), fen dersine yönelik tutumlarını belirlemek için Fen Dersine Yönelik Tutum Ölçeği(FDYTÖ), fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarını belirlemek için Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği(FÖYMÖ), fen bilimleri dersine katılım durumlarını belirlemek için Derse Katılım Envanteri(DKE) uygulanmıştır. Grupların başarı ön test ve son test puanlarının normal dağılım gösterdiği belirlenip değerlendirilmesinde tek yönlü varyans analizi olan f testi-One Way Anova kullanılmıştır. Tutum, Motivasyon ve Katılım ölçeklerinin ön test ve son test puanlarının normal dağılım göstermediği belirlenip değerlendirilmesinde k testi-Kruskal Wallis kullanılmıştır. Gruplar arası farkları belirlemek üzere Anova testlerinin sonucunda Tukey testi, Kruskal Wallis testlerinin sonucunda ise Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Çalışmada daha anlamlı bir sonuç sağlamak için tutum, motivasyon ve katılım ölçeklerinin alt boyut analizlerine de yer verilmiştir. Araştırma sonucunda; Deney ve Kontrol gruplarının Elektrik Başarı Testi(EBT) ön test puanları ile son test puanları karşılaştırılmasıyla istatistiksel olarak deney grupları lehine anlamlı bir fark meydana gelmiştir. Bu durum “Elektrik Devre Elemanları Ünitesi’nde kullanılan Plickers mobil uygulaması, öğrencilerin akademik başarılarını olumlu yönde etkilemektedir” biçiminde yorumlanmıştır. Deney ve Kontrol gruplarının Fen Dersine Yönelik Tutum Ölçeği(FDYTÖ) ön test puanları ile son test puanları karşılaştırıldığında istatistiksel olarak anlamlı bir fark meydana gelmiştir. Ölçek sonuçlarının mobil uygulama destekli öğretimle beraber cinsiyet farklılığına bağlı olarak da değişkenlik gösterdiği bulunmuştur. Bu duruma göre; kız deney grubunda, mobil uygulama destekli öğretimin fen dersine yönelik tutumu artırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği(FÖYMÖ) ön test puanları ile son test puanları deney ve kontrol grupları için karşılaştırıldığı zaman istatistiksel olarak deney grupları lehine anlamlı bir fark meydana gelmiştir. Deney gruplarına uygulanan mobil uygulama destekli öğretimin fen öğrenmeye yönelik motivasyonu artırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Deney ve kontrol gruplarının Derse Katılım Envanteri(DKE) ön test ve son test sonuçları karşılaştırıldığında deney grupları lehine anlamlı bir farklılık bulunmuş ve deney gruplarına uygulanan mobil uygulama destekli öğretimin kız öğrencilerde fen dersine katılımı artırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu çalışmanın sonuçları göz önünde bulundurulduğunda mobil uygulama destekli öğretimin elektrik konularında uygulanması önerilmektedir. -------------------- In this study it is aimed to determine whether there is a difference between the experimental group students who are taught with Plickers-supported teaching and the control group students who are taught the same subject in the traditional way, in terms of their academic achievement, attitudes towards science course, motivation in learning science and participation in the course. Therefore, the research question of the study is determined as “Does Plickers-supported teaching - which is one of the mobile applications used in educational purposes - has an effect on the academic achievement, attitude, motivation and participation of 5th grade students studying in the ‘Electrical Circuit Elements’ unite?” The study also investigates the sub-problems caused by the differences in scores before and after the treatment. In the study, a quasi-experimental model with pre-test and post-test groups is used. The study is conducted in the 2018-2019 academic year on the sample of 108 students attending 5th grade in a public Imam Hatip Secondary School located in Pendik district of Istanbul. Quantitative data are obtained through the 3 measurement scales and the achievement test. SPSS 22.0 package program is used for statistical analyses of the collected quantitative data. It took four weeks to complete the study as it is conducted in an Imam Hatip Secondary School (which is a gender separated school), with two girls-only classes (one control, one experiment) and two boys-only classes (one control, one experiment) attending 5th grade. As data collection tools, Electrical Achievement Test, Scale of Attitude Towards Science Course, Scale of Motivation in Learning Science, and Participation Inventory are used. While the control groups are taught the subject “Electrical Circuit Elements” in a traditional way, in the experimental groups, in addition to the traditional teaching, Plickers mobil application, which is a formative assessment method, is also utilized. As pre- and post-tests; each of four groups are given Electrical Achievement Test (EBT) to determine academic achievement in the study subject, Scale of Attitude Towards Science Course (FDYTÖ) to determine their attitudes towards science course, Scale of Motivation in Learning Science (FÖYMÖ) to determine their motivation levels in learning science, and Participation Inventory (DKE) to determine their states of participation in the course. After determining that, the scores of the achievement test from the pre-test and the post-test results have normal distribution; to evaluate the data, F-test one-way analysis of variance (ANOVA) is used. Since the scores from the pre-test and post-test measurements of Attitude, Motivation and Participation scales do not have normal distribution; the k-test-Kruskal Wallis is used for the analyses. In order to control differences between the groups, Tukey test is used for the result of ANOVA tests, and Mann Whitney U test is used for the result of Kruskal Wallis tests. In order to provide a more meaningful result, sub-dimension analyses of attitude, motivation and participation scales are also included. The result of the research showed that there was a statistically significant difference in favor of experimental groups when comparing the pre-test and post-test scores of the Electrical Achievement Test (EBT). This can be interpreted as that “Plickers-supported teaching for the subject ‘Electrical Circuit Elements’ has positive effects on the academic achievement of the students”. There was a statistically significant difference between the pre-test scores and the post-test scores of the experimental and control groups in terms of the Scale of Attitude Towards Science Course (FDYTÖ). It was found that the results of the attitude scale vary depending on gender as well as mobile application supported teaching. More specifically, mobile application supported teaching has increased the positive attitude towards science course in the experimental group of the girls-only classes. When the pre-test scores and post-test scores of the Scale of Motivation in Learning Science (FÖYMÖ) are compared for the experimental and control groups, a statistically significant difference is observed in favor of the experimental groups. It was concluded that mobile application supported teaching provided to the experimental groups increased their motivation towards learning science. It was found that there is a significant difference between the pre-test and post-test results of the experimental and control groups' scores for the Participation Inventory (DKE), and it was concluded that mobile application-supported teaching provided to the experimental group has increased participation of the female student in the science course. Based on the results of this study, it was suggested that mobile application supported teaching should be provided in science subjects dealing with electrical circuits elements.