Pazarlama iletişimi bağlamında Türkiye ulusal futbol liginin stratejik marka kimliğine genel bir bakış


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Spor Yöneticiliği Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HABİB MEHMET AKPINAR

Danışman: SERAP AY

Özet:

Pazarlama İletişimi Bağlamında Türkiye Ulusal Futbol Liginin Stratejik Kimliğine Genel Bir Bakış Bu çalışmanın amacı, Beşiktaş, Fenerbahçe, Galatasaray ve Trabzonspor taraftarlarının Türkiye Ulusal Futbol Süper Ligi marka kimliği algılamalarının demografik ve diğer etkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini saptamaktadır. Ayrıca bu konuda yapılacak araştırmalar için kaynak oluşturması hedeflenmektedir. Araştırmanın örneklemini Türkiye Ulusal Futbol Süper Ligi’nde bulunan Beşiktaş, Fenerbahçe, Galatasaray ve Trabzonspor taraftarları oluşturmaktadır. Araştırmada olasılıksız örneklem yöntemlerinden uygun örnekleme yöntemi kullanılacaktır. Bu araştırma ilişkisel tarama modelinden nedensel karşılaştırma modeline uygun olarak düzenlenecektir. Ölçme aracı olarak Aaker (1996) tarafından geliştirilen ve Yüksel ve Salman (2010) tarafından Türkçe’ye uyarlanarak, geçerliliği ve güvenilirliği test edilen Marka Kimliği Ölçeği uygulanmıştır. Ölçek dürüst, çoşku, yetenek, seçkin ve sertlik olmak üzere 5 alt boyuttan oluşmaktadır. Marka Kimliği ölçeğine ek olarak demografik özellikleri ve diğer değişkenleri belirlemek için kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 20.0 (Statistical Package for Social Sciences) programı kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz aşamasında boyutların belirlenebilmesi için faktör analizi, bağımsız grupların birbirinden farklı olup olmadığını öğrenmek için T testi ve ikiden fazla bağımsız grubun ortalamalarının birbirinden farklı olup olmadığını test etmek için ANOVA analizi yapılmıştır. Anahtar Sözcükler: Pazarlama iletişimi, marka kimliği, marka kişiliği, spor pazarlaması, Türkiye Ulusal Futbol Süper Ligi. 2. ABSTRACT The Overview of Strategic Brand İdentity: Turkey’s National Footbal League in The Context of Marketing Communications The objective of this study is to find out whether the Besiktas, Fenerbahce, Galatasaray and Trabzonspor supporters perceptions of the Turkish National Football Super League brand name change due to demographic and other related factors. It is also aimed to form a reliable resource for further research to be conducted in this subject. The teams that are in the National Football Turkey Super League considering Besiktas, Fenerbahce, Galatasaray and Trabzonspor supporters form the study sample proper sampling of the random sampling method will be used. This research will be organized according to the relational model causal model comparison. As a means of measuring Aaker (1996) and developed by Arise and Salman (2010) by the Turkish version, the validity and reliability of the tested Brand Identity scale was applied. Scale honest, enthusiasm, talent, pre-eminent, and toughness it consists of 5 sub-dimensions to be distinguished. The personal information form to determine demographic and other variables in addition to Brand Identity scale is used. The data obtained in this study using SPSS 20.0 (Statistical Package for the Social Sciences) were analyzed using the program. Analysis phase factor analysis to determine the size of the independent group to determine whether each is different from the t test and the average of more than two independent groups to test if each is different from ANOVA analysis was performed. Key words: Marketing communication, brand identity, brand personality, sports marketing, National Football Turkey Super League