Asit baz konusunun çoklu yazma etkinlikleri ve yaparak yazarak bilim öğrenme metodu kullanılarak öğretilmesinin değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GAMZE EROL

Danışman: HALE BAYRAM

Özet:

ASİT BAZ KONUSUNUN ÇOKLU YAZMA ETKİNLİKLERİ VE YAPARAK YAZARAK BİLİM ÖĞRENME METODU KULLANILARAK ÖĞRETİLMESİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ Öğrencilerin araştırma sorularını oluşturdukları, bu soruların cevapları için deneyler tasarladıkları, deneylerin sonuçlarına göre denenceler geliştirdikleri, geliştirdikleri denenceleri elde ettikleri verilerle destekledikleri ve ulaştıkları sonuçları grup tartışmalarında savundukları yöntem; yaparak yazarak bilim öğrenmedir (Kışoğlu ve diğerleri, 2007). Yaparak yazarak bilim öğrenme metodu dışında da öğrenmeyi destekleyici çoklu yazma etkinlikleri uygulanabilmektedir. Bu etkinlikler öğrencilerin düşüncelerini ifade edebilme, karar verebilme ve yaratıcı düşünebilme becerilerini olumlu yönde etkilerken öğrencide kalıcı öğrenme gerçekleştirmektedir. Bu çalışma, 2009-2010 eğitim öğretim yılı İstanbul İli Sultangazi İlçesi’ndeki bir ilköğretim okulunda, deney ve kontrol grubu olarak random şekilde belirlenen toplam 79 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Asitler-Bazlar konusu deney grubu öğrencilerine çoklu yazma etkinlikleri ve yaparak yazarak bilim öğrenme metodu ile işlenirken, kontrol grubu öğrencilerine ise geleneksel olarak işlenmiştir. Başarı, kavram, bilimsel süreç beceri testi ile fen ve teknoloji tutum ölçeği hem ön ve son test olarak uygulanmıştır. Sonuçta; Asit baz konusunun çoklu yazma etkinlikleri ve yaparak yazarak bilim öğrenme metodu kullanılarak öğretilmesinin başarıya ve kavram öğrenmeye olumlu etkisi varken fen öğretimi ile öğrenimine karşı tutuma ve de bilimsel süreç becerilerine bir etkisi olmamıştır. Anahtar Kelimeler: Yaparak yazarak bilim öğrenme süreci, asitler-bazlar, YYBÖ, laboratuarda fen öğretimi, çoklu yazma etkinlikleri. ABSTRACT AN EVALUATION BASED ON EXERCISING THE SCIENCE WRITING HEURISTIC METHOD AND MULTIPLE WRITING ACTIVITIES ON THE SUBJECT OF “ACID AND BASES” The method which students compose the research questions, design experiments to answer these questions, making hypothesis according to the results of the experiments, supporting their hypothesis with the data obtained and advocate the results that they achieved in the group discussion is called as the science writing heuristic method(Kışoğlu et al., 2007). Apart from the science writing heuristic method the supportive multiple writing activities can be applied. Besides these activities will increase the students’ abilities in expressing their opinions, decision making and thinking in a creative way, the active permanent learning will be created in students’ minds who actively join the learning environment. This study was conducted during the 2009-2010 academic year of determined both experimental and control group randomly selected 79 students who were from a primary school in Sultangazi, İstanbul. Experimental group have been taught with multiple writing methods and science writing heuristic method while the control group have been taught with traditional teaching method when the subject is “Acids and Bases”. Achievement, concept, scientific process ability test and Science & Technology attitude scale were applied both pre and post test. At the end; teaching the subject of “acid and bases” with multiple writing activities and science writing heuristic method has a positive effect on success and conceptual learning but there is no affect on attitude to science learning-teaching and scientific process ability. Key words: Science writing heuristic process, acid and bases, Science writing heuristic method, experimental science teaching, multiple writing activities