Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2006
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: F. Seçil Bayraktar
Danışman: EMİNE ÇOBANOĞLU
Özet:Kurumsal sosyal sorumluluk kavramı son yıllarda hızla gelişmekte; kurumsal sosyal sorumluluğun iş performansı üzerindeki olumlu etkileri göz önüne alınarak, her geçen gün daha fazla sayıda işletme, sosyal sorumluluk kavramını kurumsal stratejilere entegre etmek üzerine ciddi çalışmalar yürütmektedir. Bu çalışma, sosyal sorumluluk konusunu, etkin bir katı atık yönetim sistemi olan geri dönüşüm (recyling) yaklaşımı ile ele almaktadır. Çalışmanın ana amacı, çeşitli değişkenlerin etkileşimini inceleyerek, müşterilerin geri dönüşüm davranışına bakış açısını, sosyal sorumluluk bağlamı içerisinde ele almak ve teorik bir çerçeve oluşturmaktır. Ayrıca bu çalışma, pazarlama yöneticilerine ve ilgili kamu birimlerine, müşterilerin geri dönüşüm ve sosyal sorumluluk hakkındaki algıları, motivasyonları ve davranışları hakkında ışık tutmayı ve müşterilerin konu ile ilgili tercihlerini anlayarak, uygun çevreci (yeşil) pazarlama stratejilerini önermeyi hedeflemektedir. Konu ile ilgili daha once yapılmış olan çalışmalar incelendikten sonra, İstanbul’da bir saha çalışması yürütülmüştür. Veriler, olasılıksal olmayan kolaydan örnekleme metodu kullanılarak, 400 denekten, önceden hazırlanmış soruları içeren anketlerin yanıtlanması yolu ile elde edilmiştir. Çalışma sonucunda varılan genel sonuca gore, geri dönüşüm davranışını belirleyen faktörler; bilgi seviyesi, geri dönüşümün algılanan önemi, çevresel duyarlılık, işletmenin sosyal sorumluluk ile ilgili pazarlama stratejileri ve demografik faktörler olarak sıralanmakta, bilgi seviyesi en belirleyici faktör olarak ön plana çıkmaktadır. Ayrıca bu çalışma, Türk tüketicisinin geri dönüşüm hakkındaki genel tutum ve davranışlarına ışık tutarak, sosyal sorumluluk kampanyalarının bir boyutu olarak geri dönüşüm kampanyalarına yatırım yapmak isteyen işletmeler için değerli bilgiler sunmaktadır. Elde edilen sonuçlar, etkili geri dönüşüm programlarının planlanması ve başarılı çevreci pazarlama stratejilerinin oluşturulması yönünde yol göstermektedir. Topluma katkı amacı ile hareket etmenin ve müşterilerin çevresel konulardaki beklentilerinin karşılanmasının, işletmeye olumlu bir imaj kazandırması ve bu işletmenin ürünlerine yönelik satın alma eğilimini artırması göz ardı edilemez bir sonuçtur. The field of corporate social responsibility has grown exponentially in the last decades. Considering the positive impacts of corporate social responsibility on business performance, more companies than ever before are engaged in serious efforts to integrate corporate social responsibility into all aspects of their business. This study considers social responsibility from a recycling approach, which is an important aspect of an efficient and effective solid waste management system. The main purpose of this study is to develop a customer response framework to recycling behavior in the context of social responsibility taking into consideration a range of moderating factors. This study will provide marketing managers as well as public policy makers a coherent understanding of customer perceptions, motives, attitudes and behavior regarding recycling and social responsibility, and present relevant environmental marketing strategies by understanding customers’ perceptions and preferences on the subject. After a review of previous empirical and theoretical studies, a descriptive study has been conducted in Istanbul. Data have been collected through a structured questionnaire from a sample of 400 respondents by non-probabilistic convenience sampling method. The general conclusion of the study is that recycling behavior is mainly predicted by knowledge of recycling, perceived importance of recycling, marketing strategy on social responsibility, environmental concern and demographics; knowledge being the strongest determinant. The study also sheds light on the general recycling attitudes and behavior of Turkish customers, providing valuable information for marketers who want to invest on recycling programs as a part of their social responsibility projects. The results also give clues to design effective recycling programs and to develop successful environmental marketing strategies considering that serving the society and meeting customers’ demands on environmental issues promise enhanced company image and increased purchase intention.