5. sınıf fen bilgisi dersi ısı ve ısının maddedeki yolculuğu ünitesinin öğretilmesinde Roundhouse (kavramsal döngü) diyagramının öğrencilerin kavramsal anlama düzeylerine ve başarılarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Arzu Alemdar

Danışman: HALE BAYRAM

Özet:

Son yıllarda fen eğitimi alanında yurt içinde ve dışında birçok araştırmalar yapılmaktadır.Bu araştırmaların dayanak ve ilham kaynağı öğrencinin aktif olduğu ve anlamlı öğrenmenin amaçlandığı yapılandırmacı öğretim ilkeleridir.Araştırmaların önemle üzerinde durduğu bir diğer nokta da kavram öğretimidir.Çünkü gerçek manada anlamlı öğrenmenin oluşabilmesi için birbiriyle ilişkisi yeterince kurulamamış bilgiler yerine (fact learning) kavramsal öğrenmenin oluşturulması şarttır.Bu amaçla uygulanan birçok öğretim teknikleri vardır.''Fen Bilgisi Öğretiminde 'Isı ve Isının Maddedeki Yolculuğu' ünitesinin Kavramsal Döngü Diyagramı Yöntemiyle Öğretilmesinin Öğrenci Başarısına Ve Kavram Öğrenmesine Etkisi''isimli bu araştırmada bahsedilen yöntemlerden biri olan kavramsal döngü diyagramının öğrenci başarısını ve kavram öğrenmesini ne ölçüde etkilediği araştırılmıştır.Ayrıca öğrencilerin fen bilgisi başarılarında mantıksal düşünme yeteneklerinin, fen bilgisi dersine karşı tutumlarının ve ön bilgilerinin etkisi de tespit edilmeye çalışılmıştır.Bu amaçla ünite deney grubunda KDD, kontrol grubunda geleneksel yöntemle işlenmeye başlanmadan önce her iki gruba da konuyla ilgili başarı testi, mantıksal düşünme yeteneği testi ve fen bilgisi dersi tutum ölçeği uygulanmıştır. Bu çalışma 2003-2004 öğretim yılında ,ilköğretim 5. sınıf kademesinde bulunan 80 öğrencilik bir örneklemle gerçekleştirilmiştir.Araştırmanın çalışma grubunu Mustafa Aykın İlköğretim Okulu 5. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır.Bu öğrenciler deney grubu(5A) ve kontrol grubu (5B) olarak rastgele seçimle ikiye ayrılmışlardır.'Isı ve Isının Maddedeki Yolculuğu' ünitesi kontrol grubuna geleneksel anlatım yöntemiyle, deney grubunda ise kavramsal döngü diyagramı yöntemiyle işlenmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular her iki grubun başarısını ölçmek amacıyla kullanılmıştır.Veriler SPSS 10.0 paket programı kullanılarak çözümlenmiştir.Bulgular deney grubundaki öğrencilerin başarılarının ve kavram öğrenme düzeylerinin kontrol grubu öğrencilerine göre p< 0.05 anlamlılık düzeyinde pozitif bir değişme gösterdiğini ifade etmektedir.Regrasyon denklemi sonuçlarına göre ise kavramsal döngü diyagramı yönteminin öğrenci başarısı üzerinde %15'lik bir etkisi olduğu ortaya konmuştur. SUMMARY THE EFFECTS OF ROUNDHOUSE DIAGRAM BASED STUDY ON STUDENTS' ACHIEVEMENT AND CONCEPT LEARNING IN ''HEAT AND THE JOURNEY OF HEAT IN THE MATTER'' UNIT In recent years alot of studies about science education have been carried out in Turkey and in abroad.Generally, these studies are inspired from constructivist theory of learning.Constructivist theory supports active involvement of the student to the process of learning. The aim of all teaching activities is to provide meaningful learning.Student involvement is necessary for meaningful learning.Many methods have been applied for meaninful and student centered learning.One of these methods is the Roundhouse Diagram.With the title of 'The Effects Of Roundhouse Diagram Based Study On Students' Achievement and Concept Learning In '' Heat And The Journey Of Heat In The Matter'' Unit ' this study focused on Roundhouse Diagramming Method as an alternative teaching method and investigated its effect on primary students' science achievement with the use of Roundhouse Diagrams.For this purpose research participants were pretested with achievement test, logical thinking ability test and science attitudes scale before the instruction. The study was carried out during 2003-2004 academic year with eighty fifth grade students.Research participants were randomly assigned into two groups, Control Group (KG) and Experimental Group (DG) to be instructed with traditional and Roundhouse Diagram Based teaching methods respectively. Research findings were analyzed by SPSS statistics program.Data indicated that the experimental group students' science achievement and concept learning level were significantly higher than the control group students' achievement.Data also showed that the use of Roundhouse diagram based instruction improved achievement by 15 percent.