Öğrenme nesneleri tasarımının öğretmen adaylarının eleştirel, yaratıcı düşünme ve bilimsel süreç becerilerine etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET BİLAL YAPRAKDAL

Danışman: Ahmet Şükrü Özdemir

Özet:

Bu araştırmada, öğrenme nesneleri tasarımının matematik öğretmen adaylarının eleştirel, yaratıcı düşünme ve bilim süreç becerilerine etkisinin incelenmesini amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü, İlköğretim Matematik Öğretmenliği üçüncü sınıfta okumakta ve Web Destekli Matematik Öğretimi dersini almakta olan birinci ve ikinci öğretim toplam 48 öğretmen adayı öğrenci oluşturmaktadır. Bu çalışmada, öğrenme nesneleri tasarımının matematik öğretmen adaylarının eleştirel, yaratıcı düşünme ve bilimsel süreç becerilerine etkisini araştırmak amacıyla ön test - son test kontrol gruplu yarı deneysel yöntem (quasi-experimental design) kullanılmıştır. Ön test - son test kontrol gruplu desen çerçevesinde, bağımlı değişkenler öğretmen adaylarının eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve bilimsel süreç becerileridir. Bu bağımlı değişkenler üzerinde etkisi incelenen bağımsız değişken ise öğrenme nesne tasarımı merkezli yaklaşımdır. Çalışmada bağımsız değişkenin bağımlı değişken üzerindeki etkisini incelemek amacıyla kontrol ve deney grupları oluşturulmuştur. Kontrol grubunda müfredatta belirtilen ders içeriğine uygun ve öğretmen merkezli klasik bir yaklaşım izlenirken, deney grubunda öğrenme nesne tasarımı merkezli yaklaşım izlenmiştir. Araştırmanın verilerinin toplanabilmesi için “Öğretmen Adayı Kişisel Bilgi Formu”, “Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği”, “Yaratıcı Düşünme Ölçeği” ve “Bilimsel Süreç Becerileri Testi” araçlarından yararlanılmıştır. Araştırma modeline uygun olarak yapılan ölçümler sonunda, elde edilen verilen çözümlenmesi ve analizinde bir istatistik paket programı kullanılmıştır. Her bir grup için örneklem genişliği 30’dan küçük (N=24) olduğu ve veriler normal dağılım göstermediği için parametrik özellikte olmayan Mann-Whitney U Testi (gruplar arası karşılaştırmalarda) ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi (grup içi karşılaştırmalarda) kullanılmıştır. Tüm analizler %95 güven aralığında yapılmış ve p<,05 değerleri istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir. Araştırmanın deney grubunu oluşturan öğretmen adayları ile kontrol grubunu oluşturan öğretmen adaylarının (1) eleştirel düşünme eğilimi ölçeği, (2) yaratıcı düşünme ölçeği ve (3) bilimsel süreç becerileri ön test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Son testler incelendiğinde ise; (1) eleştirel düşünme eğilimi ölçeği (U=-4,00, p=,000<,05) ve (2) yaratıcı düşünme ölçeği (U=-1,83, p=,046<,05) son test puanları arasında anlamlı bir fark vardır. Sıra ortalamaları dikkate alındığında, deney grubunun kontrol grubuna göre eleştirel düşünme eğilimi ölçeği ve yaratıcı düşünme ölçeği son test puanlarının daha yüksek olduğu görülmektedir. Ancak analizler sonucunda (3) bilimsel süreç becerileri ölçeği (U=-,322, p=,747>,05) son test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Öğrenme nesne tasarımı ile ilgili eğitim alanındaki birkaç tez çalışmasından biri olması, alan yazına yaptığı katkı ve elde edilen bulguları itibariyle araştırmanın önemli olduğu düşünülmektedir. Anahtar Kelimeler: Öğrenme Nesnesi, Eleştirel Düşünme, Yaratıcı Düşünme, Bilimsel Süreç Becerileri, Matematik Eğitimi ABSTRACT This study aims to investigate the effects of design practices in learning objects upon the critical and creative thinking capacities; as well as the science process skills of prospective mathematics teachers. The study group of the research is comprised of 48 prospective mathematics teachers in their 3rd year of education, who are enrolled in the day-time and evening educational programs of Marmara University Atatürk Education Faculty Department of Primary Education Division of Primary School Mathematics Education and who have been receiving the Web-Based Mathematics Education subject throughout the research period. This study employs a quasi-experimental, pre-test post-test control group research design in order to investigate the effects of design practices in learning objects upon the critical and creative thinking capacities; as well as the science process skills of prospective mathematics teachers. As per the pre-test post-test control group research pattern, the dependent variables have been designated as the critical thinking capacities, creative thinking capacities and science process skills of prospective mathematics teachers. The independent variable, whose effect upon these dependent variables has been investigated, is the learning-object design centered educational approach. In order to observe the effects of the independent variable upon the dependent variables, experimental and control groups have been established during the study. Whereas a classic, teacher-based approach based on the existing curriculum has been employed in the control group, the experimental group has been subject to a learning-object design centered approach. Several data collection instruments have been used throughout the study, namely the “Prospective Teacher Personal Data Form”, the “Critical Thinking Tendency Scale”, “Creative Thinking Tendency Scale” and “Science Process Skills Test”. An statistical analysis software package has been used to analyze data gathered as a result of measurements conducted in accordance with the research pattern. Due to the facts that for each group, the sample sizes were smaller than 30 (N=24) and that, the data did not follow a normal distribution pattern; Mann-Whitney U Test and Wilcoxon Signed Rank Tests have been used for intergroup and intragroup comparisons, respectively. All analyses have been carried out in the 95% confidence interval and p<,05 values have been considered statistically meaningful. No statistically meaningful difference have been found between the pre-rest scores for (1) critical thinking tendency scale, (2) creative thinking tendency scale and (3) science process skills tests that were obtained from the two groups, namely the prospective teachers that comprise the control group and the prospective teachers that comprise the experimental group. The examination of the post-tests reveal that there are statistically meaningful differences between post-test scores of groups in the (1) critical thinking tendency scale (U=-4,00, p=,000<,05) and the (2) creative thinking tendency scale (U=-1,83, p=,046<,05). Examination of average rank scores reveal that the post-test scores of the experimental group in the critical thinking and the creative thinking scales are higher than that of the control group. However, no statistically significant difference between results have been found for groups in terms of the (3) science process skills post-test scores (U=-,322, p=,747>,05). The significance of the research is believed to be based on the fact that it is one of the few thesis studies regarding learning objects design in the field of pedagogy, and the findings that it contributes to the existing literature. Keywords: Learning Objects, Critical Thinking, Creative Thinking, Science Process Skills, Mathematics Education