Problem kurma çalışmalarının 6. sınıf öğrencilerinin matematik kavramlarını öğrenme düzeylerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: VİLDAN KURT

Danışman: Sare Şengül

Özet:

Bu çalışmada problem kurma çalışmalarının 6. Sınıf öğrencilerin matematik kavramlarını öğrenme düzeylerine etkisi araştırılmıştır. Ayrıca problem kurma çalışmalarının öğrencilerin matematiğe karşı olan tutumlarına etkisi de incelenmiştir. Araştırmada ön test- son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2013–2014 eğitim-öğretim yılında İstanbul’un Avrupa yakasında bulunan bir devlet okulundaki iki tane 6. sınıf şubesinde öğrenim gören toplam 64 öğrenci oluşturmuştur. Seçilen gruplara uygulama öncesi ön kavram testi ve ön tutum ölçeği, uygulama sonrası son kavram testi ve son tutum ölçeği uygulanmıştır. Ayrıca öğrenilen bilginin kalıcılığını saptamak amacıyla uygulamadan 8 hafta sonra kavram testi hatırlama testi adı altında tekrar uygulanmıştır. Deney grubunda dersler problem kurma temelli ve çözme yaklaşımlı matematik öğretim yöntemi ile işlenirken, kontrol grubunda öğretmenin yoğun olarak aktif olduğu ve problem çözme aşamalarında rutin problem çözme yollarının irdelendiği, geleneksel yolla matematik öğretimi uygulanarak işlenmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular vasıtasıyla iki grup karşılaştırılmıştır. Verilerin analizinde istatistik programından faydalanılmıştır. Analizlerde anlamlılık seviyesi .05 olarak kabul edilmiştir. Araştırmanın sonucunda problem kurma çalışmalarıyla yapılan matematik öğretiminin matematik kavramlarını öğrenme düzeyini, matematik tutumunu ve öğrenilen bilgilerin kalıcılığını anlamlı seviyede olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Problem Kurma, Kavramsal Öğrenme, Matematik Öğretimi, Tutum ABSTRACT In this study, it was aimed to determine the effects of problem posing activities on students’ conceptual learning of mathematics. Also, it examined the effects of problem posing activities on the students’ mathematical attitudes. The research is a semi- experiential study and was carried out in a public school in İstanbul with 64 sixth grade students as subjects in 2013-2014 academic year. At the beginning and at the end of the study, concept test and mathematical attitude scale were applied to both experimental and control groups as pre-test and post-test. Besides, to determine the retention level of learnt information, the concept test was readministered eight weeks after treatment under the name of reminder test. The treatment of experimental group was based on the mathematics teaching method focusing on problem posing and solving approach while the control group took a treatment called traditional mathematics teaching in which the teacher was the primarily active and during problem solving stages, traditional problem solving strategies were examined. On the basis of the results of the research, two groups were compared. Data analysis was carried out through statistical methods. For the analysis, the significance level was decided as .05. The results of the study revealed that mathematics teaching via problem posing strategies has a statistically significant effect on the students’level of learning mathematical terms, learning level, mathematical attitudes and retention of learnt information. Key Words: Posing Problem, Conceptual Learning, Mathematics Teaching, Attitude