Suûdi Arabistan ders kitaplarında türkler ve türk imajı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Zehra B. Gökdemir

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu çalışma, Türkler ve Türk imajı hakkında Suûdi Arabistan ders kitaplarında geçen bilgileri tespit ederek bir sonuca ulaşmayı hedeflemektedir. Aynı zamanda bu bilgiler, Türkiye Cumhuriyeti ders kitapları ve Mısır, Tunus, Suriye, Ürdün gibi diğer Arap ülkelerinin ders kitapları ile de karsılaştırılmıştır. Varılan sonuç, Memlûklar, Eyyûbîler, Zengîler, Selçuklular, Gazneliler, Tulûnogulları ve Osmanlılar’ın siyasî tarihlerinin Suûdi Arabistan ders kitaplarında müsbet yönde zikrediliyor olmasıdır. Bu devletlerin Arap edebiyatına olan katkıları ile Osmanlı Devleti, Suûdi Arabistan ders kitaplarında detaylı bir şekilde islenmektedir. Coğrafya dersinde ise, Türkiye Cumhuriyeti’nin ekonomisi, sanayisi ve coğrafî yapısı hakkında oldukça geniş bilgi verilmektedir. Türk imajının oldukça olumlu olduğu Suûdi Arabistan ders kitaplarını, Mısır, Ürdün, Suriye ve Tunus ders kitaplarıyla karsılaştırdığımızda, bu ülkelerin müfredâtında Osmanlı hariç Türk tarihinin hemen hemen hiç işlenmediği görülmektedir. Bu ülkelerin tarih ders kitaplarında islenen Türk imajının ise oldukça olumsuz olduğu sonucu ortaya çıkmaktadır. Anahtar Kelimeler Türk-Arap İlişkileri, Tolûnogulları, Gazneliler, Eyyûbîler, Zengîler, Memlûklar, Selçuklular, Haçlı Seferleri, Mogollar, Osmanlı Devleti, II. Abdülhamid, Salâh el-dîn Eyyûbî, Vahhabîlik, İttihad ve Terakkî Cemiyeti, Türkçülük, Turancılık, Atatürk, Laiklik, Türkiye. ABSTRACT This thesis is trying to reach a conclusion by studying the information about the Turks and the image of Turks in Saudi Arabia’s school books. At the same time these information is compared with the school books in Turkey and other Arabic countries like Egypt, Tunis, Syria and Jordan. The conclusion is; mentioning of Mamluks, Ayyubids, Zangids, Saldjukids, Ghaznawids, Tulunids, and Ottomans in Saudi Arabian school books is very positive. Contributions of these countries to Arabic literature and every period of Ottomans are studied in details in Saudi Arabian school books. In geography classes Turkey’s economy, industry and geographical structure are studied in depth. When we compare the positive Turkish image in Saudi Arabian school books with the school books of Egypt, Jordan, Syria and Tunis, we find these other books mentioning only the history of Ottomans and not the history of new Turkey. Turkish image that is presented in the Ottoman history textbooks of these countries is reflected very negatively. Keywords Turkish-Arab Relations, Tulunids, Ghaznawids, Ayyubids, Zangids, Mamluks, Saldjukids, Crusades, Mongols, Ottoman Empire, Abd al-Hamid II, Salah al-Din Ayyubi, Wahhabiyya, The Committee of Union and Progress, Turkism, Turanism, Atatürk, Secularism, Türkiye.