Suriyeli Göçmen Çocuklarda Vatan Algısı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Orta Doğu ve İslam Ülkeleri Araştırmaları Enstitüsü, Ortadoğu Sosyolojisi ve Antropolojisi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: RÜKEN ŞENGÜL

Danışman: Özlem Uluç Küçükcan

Özet:

Bu çalışma, 2011 yılında başlamış olan Suriye’den Türkiye’ye doğru yaşanan kitlesel ve zorunlu göçü; İstanbul’da ikamet etmekte ve eğitim görmekte olan 7-18 yaş aralığındaki göçmen çocuklar özelinde ele alan nicel ve nitel bir araştırmadır. Araştırmada öncelikle Suriyeli göçmenlerin Türkiye’ye göç süreci incelenmiş olup, ana temayı göçmen çocukların Türkiye’de yaşadıkları süre zarfında kimlik, vatan ve vatandaşlığa ilişkin izlenimleri oluşturmaktadır. Çalışmanın teorik kısmında; göç ve göç olgusu, göç çeşitleri ve göçmen politikaları açıklanmış olup, kimlik, aidiyet ve vatan kavramları da alt başlıklarıyla beraber incelenerek araştırmanın teorik çerçevesi çizilmiştir. Çalışmada 160 göçmen çocukla anket ve 17 göçmen çocukla da yapılmış olan derinlemesine mülakatlar neticesinde; çocukların göç süreci içerisinde kimlik, vatan/vatandaşlık ve aidiyet ilişkilerine ilişkin bakış açıları anlaşılmaya çalışılmış ve elde edilen bulgular ile durum analizleri yapılmıştır. Çalışmada karma bir araştırma metodu izlenmiş olup, elde edilen bulgular tümevarım metoduyla açıklanmaya çalışılmıştır. -------------------- The present study is quantitative and qualitative research which is about forced mass migration which began 2011 from Syria to Turkey focuses on immigration children aged 7-18 who live and continue their education in İstanbul. The process of migration to Turkey of Syrian immigrants has been examined in the study. The main theme of the thesis constitutes impressions immigrant children which is about on identity, homeland, and citizenship during the time they lived in Turkey. In the theoretical part of the study; migration and migration phenomenon, migration types and immigration policies are explained. In addition, the concepts of identity, sense of belonging and homeland have been examined along with their sub-headings. In the study, 160 immigrant children were surveyed and 17 immigrant children were interviewed. As a result of these surveys and interviews, children's perspectives on identity, homeland/citizenship, and a sense of belonging were tried to understand, and situation analysis was made with the findings obtained. A mixed research method is used in the study. The results obtained were tried to be explained by the induction method.