Çağdaş Küba sanatının eğitim fakültelerinin güzel sanatlar eğitimi bölümü lisans programında değerlendirilmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZEKİYE ASLIHAN ÖZTÜRK

Danışman: TAYFUN AKKAYA

Özet:

Bu araştırmada, Çağdaş Küba Sanatının, Eğitim Fakültelerinin Lisans düzeyindeki Sanat Eğitimine sağlayacağı katkıları göz önüne sermek amaçlanmıştır. Nitel Araştırma desenlerinden biri olan Eylem Araştırması ilkelerine uygun olarak oluşturulan araştırmada aşağıdaki sorulara yanıt aranmıştır: 1. Çağdaş Küba Sanatı, Lisans düzeyindeki öğrencilerin Sanat Eğitiminin daha nitelikli hale getirilmesinde nasıl bir öneme sahiptir? 2. Eğitim Fakültelerinin Lisans düzeyindeki Sanat Eğitiminde Küba Sanatı, kendisine nasıl bir yer bulmalıdır? 3. Çağdaş Küba Sanatı, Lisans düzeyindeki öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine nasıl bir katkı sağlayabilir? 4. Çağdaş Küba Sanatı, Lisans düzeyindeki öğrencilerin araştırma istek ve becerilerine nasıl bir katkı sağlayabilir? 5. Çağdaş Küba Sanatı, Lisans düzeyindeki öğrencilerin gelecekteki Sanat Eğitimciliği hayatlarında nasıl bir etki sağlayabilir? 6. Çağdaş Küba Sanatı, Lisans düzeyindeki öğrencilerin gelecekteki Sanat uygulamalarına nasıl bir etki sağlayabilir? Bu araştırmanın çalışma grubunu, 2012-2013 Eğitim Öğretim Yılı Bahar Yarıyılında, 3. Sınıfta görülen Çağdaş Dünya Sanatı ve yine 3. sınıfta görülen Sanat Eleştirisi adlı dersleri alacak olan Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Eğitimi Ana Bilim Dalı öğrencileri oluşturmaktadır. Öğrenci karşısında yapılan uygulamanın yeterli derinliğe ve donanıma sahip olabilmesi için araştırmanın Alan Yazın bölümünde konuyla ilgili geniş bir araştırma yapılmış, Sanat Tarihi, Sanat Eleştirisi, Tarih ve Sosyoloji gibi disiplinlerden de yararlanılarak çok yönlü bir bilgi dağarcığı oluşturulmuştur. Öğrenciler arasında on kişiden oluşan gönüllü bir grup oluşturulmuş, veri toplamak için Eylem Araştırması desenine uygun olarak; Alan Günlüğü, Öğrenci Günlükleri ve Görüşme gibi yöntemler kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde Betimsel Analiz kullanılmıştır. Betimsel Analiz ile elde edilen veriler, özgün kaynaklardan alınan alıntılar da kullanılarak kavramsal çerçeve içinde değerlendirilmiştir. Betimlenen bu veriler, mantık çerçevesinde ve sistematik şekilde yorumlanarak sonuçlara ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular şunlardır: Çağdaş Küba Sanatı, Lisans düzeyindeki öğrencilerin Sanat Eğitiminin daha nitelikli hale getirilmesindeki önemi; öğrencilerin farklı bir kültürle ve bu kültürün sanat eserleriyle tanışmaları, nitelikli eserlerle karşılaşmalarıyla sanat algılarının gelişmesi, sanatta yeni ifade yollarını keşfetmeleri gibi sonuçlarla ortaya çıkmıştır. Ayrıca toplum, tarih ve sanat arasındaki ilişkileri anlayabilmeleri, sanatın insan ve toplum hayatına bir pencere olduğunu kavramaları ve sanatın felsefi altyapısını öğrenmeleri gibi sonuçlar da bu araştırmada ortaya çıkmıştır. Çağdaş Küba Sanatının Eğitim Fakültelerinin Lisans düzeyindeki Sanat Eğitiminde kendine nasıl bir yer bulacağı sorusu da araştırma sonucunda cevaplanmıştır. Toplanan verilerin sonucunda, Sanat Eleştirisi ve Çağdaş Sanat dersleri başta olmak üzere başka derslerde de bu konuya yer verilmesinin önemi ortaya çıkmıştır. Bu araştırma, Çağdaş Küba Sanatının, öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine de katkı sağladığını ortaya koymaktadır. Öğrenciler bu araştırma çerçevesindeki uygulamalarla sanatın altyapısını, kaynaklarını ve ifade biçimlerini detaylı olarak incelemiş, önyargılardan uzak ve sorgulayıcı bir bakış açısı geliştirmişlerdir. Araştırmada kanıtlanan bir diğer bulgu da incelenen konunun, öğrencilerin araştırma istek ve becerilerine katkı sağladığıdır. Öğrenciler Çağdaş Küba Sanatı örneğinden yola çıkarak farklı ve bilmedikleri kültürleri araştırmak için istek duymuşlardır. Bu araştırmada ortaya çıkan diğer bulgular ise Çağdaş Küba Sanatının, Lisans düzeyindeki öğrencilerin gelecekteki Sanat Eğitimciliği hayatlarına ve Sanat uygulamalarına olumlu etkiler sağlamış olduğudur. Yeni ve özgün ifade biçimleri ile karşılaşmak, öğrencinin kendi sanatını oluşturmasında yararlanacağı yeni kaynaklar sağlamıştır. Ayrıca Çağdaş Küba Sanatı, geleceğin sanat eğitimcilerileri tarafından, kendi öğrencilerini yetiştirmede kullanacakları bir kaynak olarak kabul görmüştür. ABSTRACT It was intended to Show the benefits of Contemporary Cuban Art on Art Education in the course of undergraduate in faculties of Education in this research. In the research that prepared as suitable for Action Research principles, it was searched for answers to the questions below: 1. What kind of importance Comtemporary Cuban Art has on make Art Education of the students in the course of undergraduate more qualified? 2. What kind of place should have Contemporary Cuban Art in the course of undergraduate in faculties of Education? 3. What kind of assistance can Comtemporary Cuban Art provide to Critical Thinking Skills of the students in the course of undergraduate? 4. What kind of assistance can Comtemporary Cuban Art provide to research will and skills of the students in the course of undergraduate? 5. What kind of effect can Comtemporary Cuban Art provide to the future Art Education life of the students in the course of undergraduate? 6. What kind of effect can Comtemporary Cuban Art provide to the future Art practices of the students in the course of undergraduate? Study group of this research is composed by Marmara University Atatürk Faculty of Education Fine Arts Education department students who will attend on Comtemporary Art and Art Criticism Lessons that is lectured during the spring term of 2012-2013 academic year. In the literature section of this research, a vast investigation has been done about the subject, built a knowledge store by taking advantage of branch of knowledge such as Art History, Art Criticism, History and Sociology for the practice in front of the students to have enough depth and full complement. It has been created a voluntary group of ten among the students, to collect data it has been used methods such as Field Journal, Student Journal and Interview as suitable for Action Research pattern. It has been used Descriptive Analysis to be analyzed the data. The data that has been gained with descriptive analysis was reviewed in the conceptual frame by using quotations from original sources too. Conclusions were reached by commenting logical and systematically this data that was described These are the findings as a result of the research: The importance of Comtemporary Cuban Art on making Art Education more qualified in the course of undergraduate came in sight on students with the results such as meeting a different culture and artworks of this culture, improving art sensations by meeting qualified works, discover new ways of expression in Art. Additionaly, the results such as their ability to understand connections between society, history and art, to realize art was a window through the life of human and society and learning philosophical basis of art came up in this research. Besides the question of what kind of place Contemporary Cuban Art should have in the course of undergraduate in faculties of Education was answered in the consequence of the research. As a result of the data that has been collected, the importance of giving place to this subject in many lessons and in particular Art Criticism and Comtemporary Art was come up. This research manifests Comtemporary Cuban Art makes a contribution to the critical thinking skills of the students. The students investigated basis of art, its sources and expression forms in detail, developed a viewpoint that is interrogative and far from prejudices with the practices within the frame of this research. Another finding that was proven in the research is making a contribution to students’ research will and skills of the subject that is investigated. Students wished to search the cultures that they know nothing about like the example of Comtemporary Cuban Art. Other findings that came up in this research are Comtemporary Cuban Art provided positive effects to the future art education lives and art practices of the students. Meeting new and original expression forms provided new sources to the students to benefit for creating their own art. Additionally Contemporary Cuban Art was accepted by the art teachers of the future as a source that they will use to educate their own students.