İlköğretim kurumlarındaki görsel sanatlar dersinin uygulamaları ve sonuçları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NERİMAN DORUKAN

Danışman: EROL BULUT

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

İLKÖĞRETİM KURUMLARINDAKİ GÖRSEL SANATLAR DERSİNİN UYGULAMALARI VE SONUÇLARI Bir bireyin hayatı boyunca alacağı Eğitim-Öğretim etkinliklerinin birinci basamağı İlköğretimdir. Bu bağlamda insanın sanatsal gelişimi için karşılaşacağı ilk Sanat Eğitimi de Görsel Sanatlar Eğitimi Dersidir. İnsanın doğru bir Sanat Eğitimi anlayışına sahip olabilmesi için doğru bir Görsel Sanatlar Eğitimi almış olması önemli ve gereklidir. Bu araştırmada Görsel Sanatlar Eğitimi kavramı incelenmiş, Türkiye de Görsel Sanatlar Eğitimi anlayışı ve sorunları ele alınmıştır. Yaşanan ve hatta bu konuda pek çok teze konu olan Görsel Sanatlar Eğitimi sorunları tartışmasız kabul edilerek, bir Görsel Sanatlar Dersi öğretmeninin yapabilecekleri ve aslında yapması gerekenler üzerinde durulmuş ve bununla ilgili önerilerde bulunulmuştur. Her Görsel Sanatlar Dersi öğretmeninin yapmakla yükümlü olduğu, Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programı tüm ayrıntılarıyla incelenmiş ve buna bağlı olarak yaklaşık bir yıllık eğitim sürecini kapsayacak genişlikte ders etkinlikleri tasarlanmış ve uygulanmıştır. Uygulamalar sırasında, programda yer alan etkinliklerden tüm ilköğretim okullarında uygulanabilecek nitelikte olanların uygulanması tercih edilmiş, bunun dışında da araştırmacı tarafından programdaki kazanımlara uygun yeni etkinlik örnekleri tasarlanmıştır. 4,5 ve 6. sınıf seviyelerinde toplam 24 etkinlik örneğine, görsel sanatlar dersi öğretmenlerinin hazırlamakla yükümlü oldukları ders planları da dahil, fotoğraflarla desteklenerek tüm aşamalarıyla yer verilmiştir. Bu araştırma bir görsel sanatlar dersi öğretmenine ders etkinlikleri konusunda kaynak oluşturabilecek nitelikte hazırlanmıştır. ABSTRACT APPLİCATİONS&RESULTS OF THE VİSUAL ART LESSONS İN ELEMENTARY SCHOOLS Elementary school is the first step of educational activities taken throughout life of an individual. In this context, visual art lesson is the training that a person first meets for his artistic development during his life time. It is important for a person to get proper visual art education so that she/he has a straight and quality insight of art education. Accepting the encountered problems in visual art education which are also concerned in other thesis, this thesis emphasizes and gives advices about what a visual art teacher can do and what has to do as an obligation. The education program for visual art lesson which every visual art teacher is obliged to do is examined in detail. Accordingly lesson activities which contain one year educational process was designed and practiced. During these applications, it was preferred activities that are appropriate for every elementary school. Moreover, new examples of activities which comply with visual art educational attainments are designed by the researcher. The activities in the grade level of fourth, fifth, sixth, twenty-four activities in total, including curriculum which is visual art teacher’ responsibility to do have been showed all of their stages by supporting with photographs.. This thesis has been arranged as a qualified source for the use of visual art teachers.