Genel müzik eğitimi alan ilköğretim öğrencilerinin müzik dersine ilişkin tutum, müzikal özgüven ve motivasyon düzeylerinin karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BİLGE KOCAARSLAN

Danışman: AYŞE SENA GÜRŞEN OTACIOĞLU

Özet:

GENEL MÜZİK EĞİTİMİ ALAN İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN MÜZİK DERSİNE İLİŞKİN TUTUM, MÜZİKAL ÖZGÜVEN VE MOTİVASYON DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI Bu araştırma genel müzik eğitimi alan ilköğretim öğrencilerinin müzik dersine ilişkin tutum müzikal özgüven ve motivasyon düzeylerinin birbirleriyle olan bağıntılarını anlamak ve bu bağıntıların hangi değişkenler dahilinde farklılıklar gösterebileceğini ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Survey yöntemi ile yapılan bir alan araştırması olan bu çalışmanın örneklemini Maltepe Gülensu İlköğretim Okulu (n=203) ve Yakacık Doğa Koleji (n=128) dördüncü, beşinci, altıncı yedinci ve sekizinci sınıf ilköğretim öğrencileri olmak üzere toplam 331 kişi oluşturmaktadır. Araştırmada 4 temel veri toplama aracı kullanılmıştır. Bunlar, Schmitt (1979)’in “Müzikal Özgüven Ölçeği”, Asmus (1989) tarafından geliştirilen “Müzikal Motivasyon Ölçeği”, “Müzik Dersi Tutum Ölçeği” ve kişisel bilgiler elde etmek amacıyla oluşturulan “Öğrenci Bilgi Formu”dur. Araştırma, uygulanan “Müzikal Özgüven” ve “Müzikal Motivasyon” ölçeklerinin Türkiye’deki ilköğretim okullarında ilk kez uygulanması bakımından önem arz etmektedir. Araştırmanın istatistiksel analizlerinde Bağımsız Grup t Testi, Kruskal Wallis-H Testi, Mann Whitney-U Testi, yüzde - frekans analizleri ve korelasyon teknikleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre: Genel müzik eğitimi alan ilköğretim öğrencilerinin müzikal özgüven ve motivasyon düzeyleri arasında anlanlı bir ilişki saptanmamıştır. Aynı şekilde öğrencilerin müzik dersine ilişkin tutumları ve müzikal özgüven düzeyleri arasında da anlamlı bir ilişki olmadığı görülmektedir. Diğer tarafta öğrencilerin müzikal motivasyon düzeyleri ile müzik dersine ilişkin tutumları arasında anlamlı bir ilişkinin varlığı sözkonusudur. Aynı zamanda bu öğrencilerinin müzikal özgüven, motivasyon ve müzik dersine ilişikin tutum düzeylerinin onların bazı demografik özelliklerine göre farklılıklar gösterdiği tespit edilmiştir: • Cinsiyet değişkeninin ve öğrencinin kendisine ait bir enstrümana sahip olmasının hem müzikal özgüveni, hem motivasyonu etkilediği, • Motivasyonu etkileyen bir diğer etkenin sıklıkla konsere gitmek olduğu, • Ailelerin ekonomik düzeylerinin çocukların müzik dersine ilişkin tutumlarında ve müzikal özgüvenlerinde etkili olduğu, • Müzik dersine ilişkin tutumun, okuldaki fiziki ve sosyal koşullara göre şekillenebildiği, • Okul dışında müzikle ilgilenme, bir müzik yarışmasına katılmış olma ve yaş değişkenlerinin bu üç kavramdan herhangi birini etkilemediğine dair bulgular araştırma sonuçlarını lemektedir. Anahtar Kelimeler: Müzikal özgüven, müzikal motivasyon, müzik dersine ilişkin tutum, ilköğretim müzik eğitimi, motivasyon- özgüven- tutum- başarı ilişkisi. ABSTRACT THE COMPARISON OF MUSICAL ATTITUDE, SELF-ESTEEM AND MOTIVATION LEVELS OF PRIMARY GRADE STUDENT’S RECEIVING BASIC MUSIC TRAINING This survey was conducted to apprehend the correlations between the primary school students’ attitudes, motivations and self-esteem levels towards music courses and to point out that in which circumstances these relations will vary. Being 203 students from Maltepe Gülensu Primary School and 128 students from Yakacık Doğa College, totally 331 second rank students were participated in this survey in which survey method is used. In this survey, four basic data collecting tools were used. (1) Schmitt (1979)’s ‘Self-Esteem of Music Ability’ Scale, (2) Asmus (1989) ‘Motivating Factors’ Scale and (3) Mucis Course Attitude Scale and lastly (4) to obtain individual knowledge, student information forms were used. This survey possesses a value being the first study carried out in primary schools of Turkey in the subject of motivation and self-esteem scales in music. To analyse problems, Independed Samples T Test, Kruskal Wallis-H Test, Mann Whitney-U Test, percentage- frequence analyses and correlation technics were used in the survey. According to the results of this survey; It was determined that there is a substantive relationship between musical motivation level and attitudes towards music courses amoung primary school students having basic music education, whereas there is no other link between self-esteem and motivation levels of students in music, and the level of self-esteem in music and attitudes towards music courses. It was also stated that motivation and self-esteem in music and attitudes of students towards music courses may vary with respect to their demographic features. The data summarizing the survey is listed below: • Sex variable and stundet’s having a private instrument affect his/her both motivation and self-esteem in music. • Frequently going to concerts impacts motivation. • Familys’ economic condition inflences students’ self-esteem in music lessons and attitudes. • Schools’ social and physical conditions are effective in students’ attitudes. • Participating in a musical contest, being interested in music outside the school or age variable are not decisive in the mentioned points. Key words: musical self-esteem, musical motivation, music course atitude, primary school music training, motivation- selfesteem- attitude-achievement linkages.