Araştırmaya dayalı öğrenmenin madde konusunda ilköğretim öğrencilerinin akademik başarıları, kavramsal anlamaları, tutumları, bilimsel süreç ve iletişim becerileri üzerine etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: PINAR ŞİMŞEK

Danışman: FİLİZ KABAPINAR

Özet:

Bu çalışmada araştırmaya dayalı öğrenme temelinde “Maddenin Değişimi ve Tanınması” ünitesinde tasarlanan öğretimin ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin akademik başarıları, bilimsel süreç becerileri, iletişim becerileri, fen bilgisi dersine yönelik tutumları ve kavramsal anlamaları üzerine etkisi incelenmiştir. Araştırma yarı deneysel desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Kontrol gruplu öntest- sontest deneysel modelin kullanıldığı çalışma 2008-2009 eğitim öğretim yılı özel bir ilköğretim okulunun öğrencilerinden bir kontrol bir de deney grubu ile gerçekleştirilmiştir. Uygulama deney grubunda araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımı temelinde tasarlanan öğretim etkinlikleriyle, kontrol grubunda ise mevcut müfredatın öngördüğü yapılandırmacılık temelindeki öğretim ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak akademik başarı testi, bilimsel süreç becerileri testi, iletişim becerileri değerlendirme ölçeği, fen bilgisi dersine yönelik tutum ölçeği ve kavramsal anlama testi kullanılmıştır. Veri toplama araçları öğretim öncesi ve sonrasında öntest-sontest olarak her iki çalışma grubuna da uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 16 programı ile analiz edilmiş, gruplar normal dağılım gösterdiğinden parametrik testler uygulanmıştır. Öğrencilerin kavramsal anlama testine verdikleri yazılı yanıtların ideografik analizleri yapılmış, kavram yanılgısı izleme tabloları oluşturulmuş ve bireysel profil analizleri hazırlanmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlar incelendiğinde, deney ve kontrol grubu öğrencilerinin akademik başarılarının ve kavramsal anlamalarının her iki grupta da arttığı gözlenmiştir. Bilimsel süreç ve iletişim becerilerinde deney grubundaki artış anlamlı bir fark yaratırken, kontrol grubundaki artışın anlamlı bir fark yaratmadığı belirlenmiştir. Tutumda her iki grupta da anlamlı bir fark olmadığı sonucuna varılmıştır. Anahtar Kelimeler: Araştırmaya Dayalı Öğrenme, Kimya Eğitimi, Madde, İlköğretim, Kavramsal Anlama ABSTRACT The present study aimed to investigate the effects of inquiry-based learning (IBL) environments, on 5th grade students’ academic achievement, scientific process skills, communication skills, attitudes towards science, and conceptual understanding about matter. In the study, quasi-experimental design was used. The study took place in a private primary school in 2008-2009. The study was put into practice with two 5th grade classes, one to be control and the other to be experimental group. The experimental group’s teaching intervention was designed on the basis of IBL principles while control group’s was based on the constructivist approaches. The effectiveness of IBL intervention was tested against constructivist teaching approaches by academic achievement test, scientific process skills test, communication skills scale, attitude scale and concept test. These tests were benefited as pre and post tests, for both control and experimental groups. The data was analyzed by SPSS 16 programme and parametric tests were applied in finding out the differences within and between groups. Students’ written responses to concept tests were analysed ideographically. Misconception sources and personal profile analyzes were also prepared. The findings of the investigation show that academic achievements and conceptual understandings of both control and experimental group students’ developed. There is statistically significant difference of experimental group students’ pre and post tests of science process and communication skills, while there is no difference of control group students’. There is not any meaningful difference of both control and experimental group students’ pre and post tests of attitudes towards science. Keywords: Inquiry Based Learning, Chemistry Learning, Matter, Primary School, Conceptual Understanding