Gösteri sanatlarının pazarlanması ve müzikal komedi üzerine bir inceleme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EVREN ERCAN

Danışman: Ebru Özgen

Özet:

GÖSTERİ SANATLARININ PAZARLANMASI VE MÜZİKAL KOMEDİ ÜZERİNE BİR İNCELEME 20. yy.’in başlangıcından itibaren, gelişmiş yeni teknolojiler kişilerin eğlenceyi tecrübe etme şekillerini tamamen değiştirmiştir. Radyo, televizyon, video ve internete doğru yönlenen bir medya kitlesi seyircisinin oluşması, dünyada binlerce kişinin eğlencesinin aktif deneyimini sağlayan “theme parks” ve daha fazla eğlence opsiyonu sunan “home entertainment” konsepti sayesinde, yüzyılın son çeyreğinde gitgide ilerlemiştir. Eğlencenin adeta ambalajlanıp, satılabilecek bir ürüne dönüştürülmesi sonucunda, Amerika Birleşik Devletlerinde oldukça geniş bir seyirci kitlesine dayalı bir sanayi yaratılmıştır.Eglence sanayi olarak adlandırılan ve multi trilyon dolarlarla ölçülen bu sanayi içinde,diğer sahne sanatlarından pek çok özelliğiyle ayrılan bir tür olan “Müzikal Komedi” dikkat çekmektedir.Özellikle A.B.D ve diğer İngilizce konuşulan ülkelerde, toplumla kurduğu çok boyutlu ilişkiler aracılığıyla da kucaklanan “Müzikal Komedi” Türkiye’de “Sanat Yönetimi” ve “Sanat Pazarlaması” alanlarında oluşan boşluklar sebebiyle bir türlü sektörleşme yoluna girememektedir. Gösteri sanatları sektöründe anahtar konsept, sanatsal ürünle sanatın tüketicisini en iyi şekilde karşı karşıya getiren pazarlama yöntemidir. Türk tiyatro toplulukları ve sanat organizasyonları ilk önce “Türk halkının gösteri sanatlarına yönlendirilmesi” olması gereken, kendi uğraşlarının tanımını yapmalı ve bu görev sanat eğitimi almış geleneksel yöneticiler tarafından değil, sanatın profesyonel uzmanları ve idarecileri tarafından yerine getirilmelidir. Bu bağlamda, bugün ders ve meslek olarak yeni yeni gelişmeye başlayan “sanat yönetmenliği” kavramının, sanatçıların eğitimi ve alanı kadar önemli olduğu söylenebilir. Her türlü gösteri sanatının medya ile tehdit edildiği çağımızda, sanat yönetimi konusuna eğilmek gerçekten gereklilik arzetmektedir. , müzikal komedi göz alıcı her tür sanatsal kreasyon gibi sadece seyircisinin menfaati ve katılımı ile devam edebilecek, gereken şekilde planlanması, yönetilmesi, pazarlanması ve sunulması şartı ile, bir kültürel ticaret ürünü ve kitle iletişim aracı gibi algılanmaya ve kullanılmaya elverişlidir. Anahtar Sözcükler: Sanat, Pazarlama, Kitle İletişim Araçları, Müzikal Komedi, Müzikal Tarihi. ABSTRACT A RESEARCH ON MUSICAL COMEDY AND MARKETING OF PERFORMING ARTS From the beginning of 20th century, advanced new technologies have totally changed people’s way of experiencing entertainment. Thanks to “theme parks” which actively control the entertainment of thousands throughout the world and “home entertainment” concept which offers further entertainment options, the formation of a mass media audience who edges towards radio, television, video and internet has increasingly accelerated in the last quarter of the century. So to speak, entertainment has been turned into something that can be packaged and sold. As a result, an industry based on quite a large audience mass has been created in US. Among the said industry which is called “entertainment industry” and measured by multi billion dollars, “Musical Comedy” attracts attention by differing from other performing arts with many of its features. “Musical Comedy”, which is welcomed especially in US and other Anglophone countries through multi dimensional relationships it has established with society, can not have a sectoral structure in Türkiye due to the gaps in “Art Directorship” and “Art Marketing” fields. The key concept in the performing arts sector is the marketing method that makes the artistic production and art consumer come together in the best possible manner. Turkish companies and art organizations should firstly define their professions that should be “prompting Turkish people to performing arts”; this task should be performed not by traditional directors with art education but by professional experts and directors of the art. In this sense, it is possible to say that “art directorship” concept which has recently developing in terms of a lesson and a profession is as significant as the education and field of the artists. In our age where every kind of performing art is threatened by media, involving ourselves in art directorship is a requirement. Musical comedy can only survive for the benefit and with participation of its audience like all other glamorous artistic creations. Furthermore, it is convenient for being used and perceived as a cultural commercial product and media on condition that it is duly planned, directed, marketed and offered. Key Words: Art, Marketing, Mass Media, Musical Comedy, Musical History.