Yönetici hemşirelerin empatik eğilimlerinin servis hemşireleri tarafından algılanması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÖZDE SEVEN

Danışman: YASEMİN ERGÜN

Özet:

Yönetici Hemşirelerin Empatik Eğilimlerinin Servis Hemşireleri Tarafından Algılanması Araştırma, yönetici hemşirelerin empatik eğilimleri ile servis hemşirelerinin yöneticilerinin empatik eğilimlerini algılamaları arasındaki farklılıkları incelemek amacıyla İstanbul İli‘nde akreditasyon belgesi almış özel hastanelerde çalışan yönetici ve servis hemşireleri ile yapılmıştır. Veriler, hemşirelerin sosyo-demografik özelliklerini içeren “Bilgi Formu” ile Dökmen tarafından geliştirilen “Empatik Eğilim Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, tanımlayıcı istatistiksel metotlar, parametrik ve non-parametrik testler kullanılmıştır. Araştırmaya katılan grubun %32.5’ini oluşturan yönetici hemşirelerin tamamı kadın olup, yarıdan fazlası 30 yaş üzeri (%53,1) ve lisans mezunudur (%54.9). Servis hemşirelerinin çoğunluğu (%81.9) kadın, yarıdan fazlası (%53.1) 25 yaş altı ve lisans mezunudur (%55.8). Araştırmaya katılan yönetici hemşirelerin eğitim durumu, pozisyon ve mesleği isteyerek seçme durumlarına göre empatik eğilimleri arasında istatistiksel yönden anlamlı farklılık gözlenirken; yaş, cinsiyet, mesleki deneyim, kurum deneyimi, çalışılan bölüm, çalışılan bölümü isteyerek seçme durumları yönünden anlamlı farklılık gözlenmemiştir. Örnekleme alınan servis hemşirelerinin yaş, eğitim durumu, mesleki deneyim ve kurum deneyimine göre yöneticilerinin empatik eğilimlerini algılaması arasında istatiksel yönden anlamlı farklılık saptanırken; cinsiyet, pozisyon, çalışılan bölüm,bölümü isteyerek seçme ve mesleği seçme durumları yönünden anlamlı farklılık saptanmamıştır. Araştırma sonucunda yönetici hemşirelerin empatik eğilim puanlarının ortalaması 60.52±4.48 bulunurken, servis hemşirelerinin yöneticilerini değerlendirdiği empatik eğilim puanlarının ortalaması 59.48±6.09 olarak saptanmış olup, gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur. Sonuç olarak, yönetici hemşireler kendi empatik eğilimlerini yüksek olarak algılarken, servis hemşirelerinin, yöneticilerinin empatik eğilimlerini düşük olarak algıladığı belirlenmiştir. Anahtar Sözcükler: Empati eğilim, Servis hemşiresi, Yönetici hemşire SUMMARY The Perception of Empathetic Tendencies of Nurse Managers by Service Nurses The research was conducted with nurse managers and service nurses working at private hospitals with accreditation certificate in Istanbul, in order to analyze whether there is a difference between the empathetic tendencies of nurse managers and the perception of empathetic tendencies of nurse managers by service nurses. Data were collected by “Information Form” prepared so as to define the personal and professional features of nurses and “Emphatic Tendency Scale” developed by Dökmen. 32.5% of the participants were nurse managers and all of them were female; 53.1% were older than 30 years old and more than half (54.9%) had bachelor’s degree. Most of the service nurses (81.9%) were female; more than half (53.1%) were younger than 25 years old; and 55.8% had bachelor’s degree. A statistically significant difference was observed between the empathetic tendencies of nurse managers and educational status, position, and willingness in choosing the profession. A statistically significant difference was observed between the age, educational status, professional experience, and institutional experience of service nurses and their perception of empathetic tendencies of nurse managers. At the end of the research, empathetic tendency mean scores of nurse managers was found as 60.52±4.480 whereas empathetic tendency mean scores of nurse managers evaluated by service nurses was found as 59.48±6.090. In light of the findings, it was seen that although empathetic tendencies of nurse managers is high, this is not perceived by service nurses. Key Words: Emphatic Tendency, Service Nurse ,Nurse Manager