Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İslam Tarihi ve Sanatları Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MUHAMMET SALİH YILDIRIM
Danışman: Mehmet Safa Yeprem
Özet:
Araştırmanın amacı "Gösterip yaptırma yöntemine dayalı ud öğretiminin öğrencilerin başarı durumuna bir etkisi var mıdır?" sorusunun cevabını aramaktır. Araştırmada hem nitel hem nicel yöntem kullanılmıştır. Çalışma, 12'si deney grubunda, 12'si kontrol grubunda olmak üzere toplam 24 ud öğrencisi ile yürütülmüştür. Katılımcıların gelişim psikolojisine göre 17-45 yaş aralığını kapsayan genç yetişkinlik döneminde olması göz önünde bulundurulmuştur. Deney ve kontrol gruplarındaki öğrenciler rastgele atama yöntemiyle belirlenmiştir. Grupların dengeli bir dağılım gösterdiği ön test sonucu ile tespit edilmiştir. Sekiz haftalık deneysel işlemler süresince deney grubundaki öğrenciler konuları meşk bağlamında nota kullanmadan gösterip yaptırma yöntemi ile taklit ve tekrara dayalı olarak işlemiştir. Kontrol grubundaki öğrenciler ise çalınan egzersiz, etüt ve eserleri notaları aracılığıyla rasyonel bir şekilde çalışmıştır. Kontrol grubundaki öğrenciler her ders için kendilerine verilen nota kağıtları üzerinden dersi takip etmişlerdir. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen performans belirlemeye yönelik gözlem formu kullanılmıştır. Gözlem formu deneysel işlemler öncesi ön-test, deneysel işlemler sonrası son-test ve iki ay bekleme süresi sonunda kalıcılık testi olarak her iki çalışma grubuna uygulanmıştır. Toplanan nicel veriler SPSS 25.00 istatistik programı ile analiz edilmiştir. Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlara göre; deney ve kontrol gruplarında istatistiksel olarak anlamlı bir fark gözlemlenmemiştir. Ancak kalıcılık testi verilerine göre deney grubu öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerine göre daha başarılı oldukları görülmüştür.