Alışveriş merkezlerine yönelik tüketicilerin sadakatinde etkili olan faktörler üzerine bir çalışma


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Cansu Gökmen Köksal

Danışman: MEHMET TIĞLI

Özet:

Gelişen teknoloji sonucunda perakendecilik sektörü önemli bir değişim sürecine girmiştir. Bu dönüşüm sürecinde varlık göstermek isteyen perakendecilerin öncelikli amaçları ise müşterilerle uzun süreli ilişkilerin kurulması olmuştur. Günümüzün rekabetçi ortamında, değişen ve istekleri günden güne farklılaşan müşterilerin sadakatinin, ürün ve hizmetlerin ötesinde eşsiz deneyimlerin sunumuna bağlı olduğu anlaşılmıştır. Bu bağlamda, müşterilerin alışveriş davranışlarının belirlenmesinde, sunulan deneyimlerin ve deneyimler sonucunda oluşan değerlerin katkısının önemli olduğu görülmektedir. Buradan hareketle araştırmanın amacı Türk tüketicilerinin alışveriş merkezlerindeki deneyimlerinden elde ettikleri değerlerin, memnuniyetleri ile tutumsal ve davranışsal sadakatlerinde olan etkilerinin incelenmesidir. Ayrıca bu ilişkilerde tüketicilerin sosyal bağlantı kurma ihtiyacının rolünün ortaya çıkarılmasıdır. Bu amaç doğrultusunda 764 AVM ziyaretçisinden anket yöntemi ile veri toplanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular, AVM alışverişlerinde elde edilen değerlerin tüketicilerin sadakatlerinde, bilişsel ve duygusal etkisini büyük ölçüde desteklemektedir. Diğer taraftan araştırma, tüketicilerin davranışsal sadakatleri arasındaki ilişkilerde sosyal bağlantı kurma ihtiyacının rolüne ilişkin dikkat çekici bulguları açığa çıkarmıştır. Araştırma bulgularının ortaya konulmasından sonraki bölümde, gelecek araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuş ve ulaşılan sonuçlar yönetimsel çıkarımlar bağlamında tartışılmıştır. -------------------- Advancements in technology have led to a significant change in the retail sector. The primary objective of the retailers who want to continue their existence in this transformation environment is to establish long-term relations with customers. In today's competitive environment, it is understood that the loyalty of customers whose demands differ from day to day depends on the presentation of unique experiences beyond products and services. In this context, it has been understood the contribution of the importance of the experience presenting, in determining the shopping behaviors of the customers. From this point of view, the purpose of this research is to investigate the effects of perceived value from the shopping mall experience on Turkish consumers satisfaction, attitudinal and behavioral loyalty. The study also aims to reveal the role of consumers need for social affiliation. For this purposes, the data were collected from 764 shopping mall visitors by survey method. The findings of the research considerably support the effect of cognitive and emotional values of consumers on loyalty.On the other hand, the research revealed remarkable findings regarding the role of the need for social affiliation in the behavioral loyalty of consumers. Recommendations for future research were offered and findings were discussed within the context of managerial implications.