İlköğretim 6. sınıflarda kesirler konusunun çoklu zeka kuramına uygun öğretiminin başarıya etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CANER ÖZ

Danışman: Sare Şengül

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu araştırmada, Çoklu Zeka Kuramına göre hazırlanan öğretim etkinliklerinin, öğrencilerin matematik başarılarına, öğrenilen bilgilerin kalıcılığına ve matematik tutumuna etkileri ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Araştırma kapsamında, İlköğretim 6. sınıf matematik dersi konularından "Kesirler" ünitesi seçilmiştir. Araştırmada, ön-test son-test kontrol gruplu model kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2004-2005 eğitim-öğretim yılında Kocaeli ili İzmit İlçesi Alikahya İlköğretim Okulu'nun 6/B ve 6/C sınıflarında okuyan 70 öğrenci oluşturmaktadır. Seçilen gruplara; öğretilecek konu öncesi ön test ve matematik tutum ölçeği, konu sonrası son test ve matematik tutum ölçeği ile konu bitiminden iki ay sonra kalıcılık testi uygulanmıştır. Ayrıca öğrencilerin gelişkin zeka tiplerini belirlemek amacıyla Çoklu Zeka belirleme anketi ve kişisel bilgiler anketi uygulanmıştır. Deney grubunda konu Çoklu Zeka Kuramına uygun hazırlanmış ders planları takip edilerek islenirken, kontrol grubunda klasik öğretim metotları kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgularla iki grup karşılaştırılmıştır. Verilerin analizi SPSS istatistik programı kullanılarak yapılmıştır. Analizlerde anlamlılık seviyesi 0,05 olarak kabul edilmiştir. Çoklu Zeka Kuramına uygun planlar takip edilerek yapılan öğretimin, matematik başarısını, öğrenilen bilgilerin kalıcılığını ve matematiğe karsı tutumu manidar olarak olumlu yönde artırdığı görülmüştür. ABSTRACT Within this research it was tried to reveal the effects of the teaching activities which are designed in accord to the Multiple Intelligences Theory on students' success in mathematics, on the permanence of the knowledge learned and on the attitudes toward mathematics. Within the content of the research the unit of "Fractions" was chosen among the subjects in the Maths syllabus of the sixth grades of primary education. The pre-test, post-test, control grouped model was used in the research. 70 students attending the classes of 6/B and 6/C of Alikahya Primary Education School of county of İzmit of city of Kocaeli in 2004-2005 academic year have formed the sample space of the study. To the chosen groups pre-test and mathematics attitude scale before the subject to be taught; post-test and mathematics attitude scale after the subject together with a permanence test two months after the completion of the subject were applied. Besides Multiple Intelligences inventory to determine the types of improving intelligences of students and personal information inventory were applied. In the experimental group while the subject was taught following the lesson plans designed according to the Multiple Intelligences Theory, traditional teaching methods were used in the control group. The two groups were compared within the findings obtained as the result of the research. The analysis of the datum was made by the use of the SPSS statistics program. The significance level in the analysis was accepted as 0,05. It was seen that the teaching made by following the plans suitable for the Multiple Intelligences Theory increased the mathematics achievement, the retention of the knowledge learned and the attitudes toward mathematics in a significant, positive way.