Viral reklamlar ve offansif kullanımları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DEMİR KARPAT POLAT

Danışman: GÖKSEL AYMAZ

Özet:

Günümüzün en büyük iletişim mecrası olması sebebiyle internet, reklam verenlerin ve reklamcıların gözdesi haline gelmiştir. Böylece klasik ve eski reklam yöntemlerinden sıyrılarak internetten faydalanan “viral reklam” yeni bir reklam türü olarak ortaya çıkmıştır. Viral reklam, viral pazarlamanın bir yöntemidir. Viral pazarlamanın temelini oluşturan “kişiden kişiye yayılma” prensibiyle ilerleyen viral reklam, bir markanın bilinirliğini artırmayı ve pazarlama hedeflerini gerçekleştirmeyi hedefler. Viral reklamın reklam verenler ve reklamcılar tarafından tercih edilmesinin birçok sebebi vardır. Ancak temel sebep olarak günlük hayatta tüketicilerin ve internet kullanıcılarının ilgisini çekmenin gitgide zorlaşması gösterilebilir. Viral reklam, birçok mesaj kalabalığının arasından sıyrılmayı başarır. Üstelik bunu kendisi yapmaz. Bir internet kullanıcısı hoşuna giden bir viral reklamı kendi isteğiyle bir başka internet kullanıcısına gönderir. Yani viral reklamı diğer bütün reklam mesajları arasından seçip, ayrıştıran ve yayılmasını sağlayan internet kullanıcısıdır. Viral reklamlarda avantaj, viral reklamın internet ortamını kullanıyor olması ve arkadaşlar tarafından gönderilen mesajların başka mesajlara göre daha güvenilir bulunmasıdır. Tüketici, günlük hayatta TV’deki, sokaktaki veya gazetedeki reklam mesajlarını görmezden gelir ve bu mesajları önemsemezken, arkadaşının kendisine önerdiği bir ürünü ya da kendisine yolladığı bir videoyu dikkate almaktadır. Çünkü arkadaş güvenilir bir kaynaktır. Yine de viral reklamın paylaşılabilmesi için bazı temel özellikler taşıması gerekmektedir. Dikkat çekici, çarpıcı ve diğer reklamlardan farklı olmak bu özellikler arasındadır. Viral reklam dikkat çekici, çarpıcı ve farklı olmak için bazı unsurlardan faydalanır. Bunlar komedi, cinsellik, şiddet unsurları ve hayvan ve çocukların rahatsız edici biçimde kullanımıdır. Ancak, cinsellik ve şiddet unsurunun kullanımı gitgide artmaktadır. le bu çalışma viral reklamda cinsellik ve şiddet kullanımının sebeplerini ortaya çıkarmak amacıyla hazırlanmıştır. ABSTRACT Internet is a favorite medium for advertising professionals and advertisers. It is the home of a new kind of advertising, namely ‘Viral advertising’ distinct from traditional advertising in that it makes use of the internet. Viral advertising is a technique of viral marketing. Virals spread by “word of mouth” principle which is the basis of viral marketing. Its aim is to increase brand awareness or achieve other marketing objectives. There are various reasons as to why virals are preferred by advertisers and ad professionals alike. Main point is, it is getting harder to attract the attention of consumers and internet users. Virals do this by making themselves conspicious amongst multitude of messages. A web user will be compelled to forward it to their friends and contacts across various social networks. In other words virals are made distinct by web users. Virals have the advantage of using web and social networks. While consumers may overlook ads on media such as TV or newspaper, a video forwarded or a product suggested by a friend is likely to receive a different treatment since contacts and friends are trustworthy sources. Nevertheless virals need to possess some essential features to be shared across social networks. It needs to be different, dramatic and weird. It makes use of comedy, nudity, sex, violence, may feature children and animals in a disturbing way. Sex and violence appear in increasing doses. This study aims to expose the reasons that underlay the use of these elements in virals.