Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Temel Eğitim Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2015
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: FATİH CEBECİ
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Cemil Öztürk
Eş Danışman: Zeliha Nurdan Baysal
Özet:
Bu araştırmanın amacı; ortaokul 1. sınıf öğrencilerinin yansıtıcı düşünme beceri
düzeylerini incelemek, cinsiyet, yaş, okul türü gibi çeşitli değişkenlere göre farklılık
gösterip göstermediğini saptamaktır. Araştırmada nicel ve nitel yöntemin bir arada
olduğu karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2014-2015 eğitim
öğretim yılında İstanbul ilindeki okullarda öğrenim gören ortaokul 1. sınıf öğrencileri,
örneklemini ise İstanbul ilindeki çeşitli devlet ve özel ortaokullarının 1. sınıfında
öğrenim gören 523 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmanın nicel boyutunda veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgiler Formu” ve
Demirbaş (2012) tarafından geliştirilen “İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencileri için
Yansıtıcı Düşünme Beceri Düzeyi Ölçeği (YDD)” den yararlanılmıştır. Araştırmanın
nitel boyutunda ise araştırmaya ilişkin daha derinlemesine bilgi almak ve nicel
sonuçların desteklenmesi amacıyla “Açık Uçlu Soru Anketi” kullanılmıştır.
Araştırmanın nicel boyutunda kullanılan veri toplama araçlarından elde edilen veriler
SPSS İstatistik Paket Programı kullanılarak, nitel boyutunda ise açık uçlu anketten elde
edilen veriler içerik analizi yapılarak çözümlenmiştir.
Araştırmanın sonucunda ortaokul 1. sınıf öğrencilerinin yansıtıcı düşünme beceri
düzeyleri oldukça yüksek çıkmıştır. Sonuçlar göstermiştir ki; kızların yansıtıcı düşünme
beceri düzeyleri erkeklere göre, özel okullarda öğrenim gören öğrencilerin yansıtıcı
düşünme beceri düzeyleri devlet okullarında öğrenim gören öğrencilere göre daha
yüksektir. Ayrıca annesi çalışmayan öğrencilerin annesi çalışan öğrencilere göre
yansıtıcı düşünme beceri düzeyleri daha yüksek çıkmıştır. Öğrencilerin yansıtıcı
düşünme beceri düzeyleri ise yaşa, okul öncesi eğitim alıp almama, kardeş sayısına ve
anne-baba eğitim durumuna göre ise anlamlı bir farklılık göstermemiştir.
Anahtar Sözcükler: Yansıtma, Yansıtıcı düşünme