Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ALPER SEMİH SARI
Danışman: Mustafa Uslu
Özet:Özyeterlik algısı yüksek olan bireylerin, bir işi başarmak için büyük çaba gösterdikleri, olumsuzluklarla karşılaştıklarında kolayca pes etmedikleri, ısrarlı ve sabırlı oldukları bilinmektedir. Bu açıdan bakıldığında özyeterlik algısı, eğitimde üzerinde durulması gereken önemli duyuşsal özelliklerden biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu araştırma kapsamında Müzik Öğretmeni adaylarının, Müzik Eğitimi Anabilim Dalı ders programlarında yer alan geleneksel Türk müziği (Geleneksel Türk sanat müziği ve geleneksel Türk halk müziği) derslerine yönelik özyeterlik algılarını ortaya koymak ve çeşitli demografik değişkenler ile farklılaşıp farklılaşmadığını incelemek amaçlanmıştır. Tarama modeli kullanılan araştırmanın verileri, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Türkiye’de bulunan 10 Üniversitenin Eğitim Fakültelerinin Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dallarının 4. sınıfında öğrenim gören toplam 248 müzik öğretmeni adayından toplanmıştır. Müzik öğretmeni adaylarının demografik bilgilerine ulaşabilmek için araştırmacı tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu, geleneksel Türk müziği Derslerine yönelik özyeterlik algı düzeylerini belirlemek için ise Çelenk ve Şen (2016) tarafından geliştirilen Geleneksel Türk Müziği Derslerine İlişkin Özyeterlik Algısı Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre müzik öğretmeni adaylarının geleneksel Türk müziği derslerine yönelik özyeterlik algılarının yüksek olduğu, geleneksel Türk halk müziği ve geleneksel Türk sanat müziği derslerine yönelik özyeterlik algıları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Ayrıca araştırmaya katılan müzik öğretmeni adaylarının geleneksel Türk müziği derslerine yönelik özyeterlik algıları ile “cinsiyet, öğrenim görmekte oldukları üniversite, bireysel çalgı ve çalgı grupları, dinlemeyi tercih ettikleri müzik türü, ev ve arkadaş ortamlarında sıklıkla dinlenilen müzik türü, ders başarıları ve ders çalışma süreleri” değişkenleri arasında manidar farklılık saptanırken, “mezun oldukları ortaöğretim kurumları, aile bireylerinde geleneksel Türk müziği’yle ilgilenen bireyin olma durumu, örgün öğretim süreci dışında geleneksel Türk müziği’yle ilgili bir eğitim alma durumları” değişkenleri arasında manidar farklılık saptanmamıştır. Bu araştırmanın, öğretmen eğitiminde uygulanan yöntemlerin geliştirilmesine ve geleneksel Türk müziği eğitimine yönelik yapılmış olan sınırlı çalışmalara katkı sağlayacağı açısından önemli olduğu düşünülmektedir. -------------------- It is known that the individuals who have a high self-efficacy perception do not give up easily, and are persistent and patient when they encounter negativities. In this regard, the perception of self-efficacy is seen as one of the most important affective features that have to be urged upon in education. In the framework of this research, it is purposed to reveal Music Teacher Candidates' perception of self-efficacy towards traditional Turkish music classes in the curriculum of Music Education Departments (Traditional Turkish art music and traditional Turkish folk music) and analyze if it differentiates by several demographic variables. The data has been gathered from 248 senior music teacher candidates- those who are in the last year of a 4-year bachelor's program- who pursue a bachelor's degree in music education departments at 10 universities in 2018-2019 education season utilizing literature review model techniques. Personal Information Form that is created by the researcher and Self-Efficacy Perception Scale Regarding Traditional Turkish Music Classes that is developed by Çelenk ve Şen (2016) have been used to reach demographic information of the music teacher candidates. According to the findings in the research, it is determined that the music teacher candidates have a high self-efficacy perception towards traditional Turkish music classes, and there is a positive relationship between the self-efficacy perceptions of both traditional Turkish art music and traditional Turkish folk music. Besides, it is determined that meaningful differences exist between the music teacher candidates' self-efficacy perceptions towards Traditional Turkish Music classes and the variables of "gender, the colleges in which they get an education, individual instrument and instrumental ensembles, the music styles they preferred, class performance and study periods". However, there is not a meaningful difference between the variables of "the secondary schools they graduated from, family members' tendency towards Traditional Turkish Music, and getting an education on Traditional Turkish Music besides their expertise area. It is thought that this research is important to improve the methods that apllied in teacher education and to contribute to the limited number of studies on traditional Turkish music education.