İstatistiksel kavramların teknoloji ile öğretiminin matematik didaktiği perspektifinden incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İsmail Yenilmez

Danışman: İLYAS YAVUZ

Özet:

Bu araştırmada ‘veri, sayma ve olasılık’ konusun teknoloji destekli öğretiminin ortaöğretim düzeyindeki 10. Sınıf öğrencileri üzerindeki etkisi incelenmiştir.  Okul ders kitaplarının ve yürütülen FATİH Projesi kapsamındaki ders materyallerinin, öğretim programının kazanım ve vurgularına ne derece uyduğu ortaya konmaya çalışılmıştır. Araştırma kapsamında yanıt aranan sorular; 1.      10. Sınıf öğrencileri, 9. Sınıf öğretim programının son konularından olan ‘veri, sayma ve olasılık’ öğrenme alanının ‘veri’ ünitesi için kalıcı bir öğrenme geliştirebilmişler midir? 2.      ‘Veri, sayma ve olasılık’ öğrenme alanının ‘veri’ ünitesinin teknoloji destekli öğretim yaklaşımları ve klasik öğretim metotları ile öğretmen tarafından öğretilmesi ve öğrenci tarafından öğrenilmesi süreçlerinde göze çarpan faktörler nelerdir? Öğretmen ve öğrenciler istatistik okuryazarı olarak kendilerini ne düzeyde görmektedir? 4.      Matematik didaktiği genelinde ve didaktiksel durum teorisi çerçevesinde ‘veri’ ünitesinin öğretilmesi ve öğrenilmesi süreçleri ne gibi didaktik antlaşmaları içermektedir? 5.      Tasarlanmış ders programlarının uygulaması sonunda klasik öğretim yöntemleri ile teknoloji destekli öğretim yöntemlerinin birbirlerine üstünlükleri öğretmen ve öğrenci perspektifinden nelerdir? 6.      9. Sınıf matematik ders kitabının veri ünitesi antropolojik didaktik yaklaşımı çerçevesinde, öğretim programı hedef kazanımlarına ve öğretim süreçlerinde dikkate alınmasının istenildiği tavsiyelere ne derece uymaktadır? Öğretim süreci klasik öğretim metotları ve teknoloji destekli öğretim metotları dikkate alınarak iki farklı şekilde tasarlanmıştır. Bu süreçler Eskişehir ili Tepebaşı ilçesi ortaöğretim kurumlarında uygulanmıştır. Araştırma deseni olarak nitel araştırma desenlerinden durum çalışması yürütülmüştür. Genelleyici bir yargıya ulaşma çabası gilmemiştir. Araştırmada kullanılan örnekleme yöntemi, bu okullar arasından olmak üzere olasılıklı olmayan yöntemlerden, yargısal örneklemedir. Araştırmada, öğretim programlarında yeni yerini alan istatistik konuları ile öğretimde teknoloji kullanımı ortak bir perspektiften incelenmiştir. Araştırma bu açıdan önemli olup benzer araştırma ve projelere kaynaklık edebilecektir. Araştırma neticesinde öğrencilerin veri ünitesinin kavramlarını karıştırdıkları ortaya konmuştur. Öğrencilerin gerek klasik gerekse teknoloji destekli öğretimlere tam anlamıyla katılamadığı gözlemlenmiş, daha çok öğretmen merkezli bir öğretimin farklı iki öğretim yaklaşımında da ağır bastığı görülmüştür. Öğrencilerde konuya dair rastlanan kavram yanılgıları ve problemler paylaşılmıştır. Teknolojinin bu ünite kapsamında kullanılmasının şart olduğu birçok öğretmen tarafından vurgulanmış olsa da bu vurgulara rağmen öğretmenlerin tam verimle ders içine teknolojiyi entegre edemedikleri ortaya konmuştur. Öğrenciler ise konu kapsamında teknoloji kullanımının sürat kazandırdığını vurgulamıştır. Ancak öğrenciler tarafından programın arka planda yaptığı işlemlerin merak konusu olmadığı dikkat çekmektedir. Öğrenciler onlara dağıtılacak tabletlerle derse daha çok ortak olabileceklerini ifade etmişlerdir. Öğretmenlerin ifadeleri de bunu destekler niteliktedir. Öğretmenler FATİH projesi kapsamında şu halde yürütülen sistemde etkileşimli tahtanın bir tür ekran görüntüsü yansıtıcısı gibi kullanıldığını ifade etmişlerdir. E-içerik eksikliği öğretmenlerce vurgulanmıştır. Ayrıca öğretmenlerin ders içeriği sıkıntıları ve akıllı tahtalara bilgi akışının sağlanmasındaki teknik arızalar önemli vurgulardır. Ders kitaplarının teknoloji uygulamalarına ve gerçek hayat problemlerine yeteri kadar yer vermediği söylenebilir. İstatistik okuryazarlığı konusunda öğrencilerin tam bir yeterlilik durumundan bahsedilemeyip, bunun yanında teknoloji okuryazarlığının da hem öğrenci hem de öğretmen için ciddi bir engel olduğu ortaya konmuştur. Hizmet öncesi ve hizmetçi eğitim eksikliği yine öğretmenlerce dikkat çekilen bir noktadır. Anahtar Kelimeler: İstatistik Öğretimi, Didaktiksel Durum Teorisi, Didaktiksel Dönüşüm Teorisi, VUstat, İstatistik Okuryazarlığı, Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi, Teknoloji Destekli Matematik Öğretimi ABSTRACT The impact of technology-supported learning of ‘'data, counting and probability'’ learning area on Grade10 students at high school is investigated in this research. It is tried to put forward the conformity of School textbooks and course materials carried out under the Fatih Project according to the curriculum. The questions to search for an answer within the study are: 1. Are grade 10 students able to develop a permanent learning about 'data, counting and probability' which is one of the last issues of Grade 9 curriculum? 2. What are the salient factors in the process of learning and teaching of ‘data’ unit of ‘data, counting and probability’ learning area from the perspective of teachers and students? 3. How do teachers and students evaluate themselves as a statistical literacy? 1. What kind of didactic proceedings does learning and teaching process of 'data' unit include? 2. What are the superiorities of technology-supported learning and classical teaching methods after the implementation of the designed course program from the perspective of teachers and students? 3. Is Grade 9 mathematics textbook data unit suitable to target gains of the curriculum and recommendations required to be taken into consideration within the teaching process according to anthropological didactic approach? Teaching process is designed in two different ways considering the classical teaching methods and technology-aided teaching methods. These processes have been implemented in high schools of Tepebasi, Eskisehir. Design of the research is conducted as a case study that is one of the qualitative research designs. There is no effort to reach a general judgment. Sampling used in the study is judgmental sample that is one of the non-probabilistic methods.In the study, statistical subject which newly replaced in the curriculum and use of technology in teaching have been examined from a common perspective. In this aspect, the study is essential and can be a source for similar researches and projects. Results of research demonstrated that students mixed the concepts of data unit. It's observed that the students couldn't participate properly in lessons in both teaching approaches and there was mostly teacher-centered teaching. The common misconceptions and problems of students on the subject were shared. Using of technology in this unit was highlighted by many teachers. On the other hand, teachers can not integrate technology into the class with high yield. Students often emphasized that using of technology provided more speed on process steps. It demonstrated that students did not care about operations performed in the background of the program. Students stated that they would be active in lessons with tablets that would be distributed to them. These statements are supported by teachers. Teachers stated that interactive board that distributed in the scope of the FATİH Project is only used as a screen reflector or display. The lack of e-content is highlighted by teachers. Also, teacher's course content problems and technical breakdown in the flow of data to the smart boards are important points. It can be said that textbooks do not contain enough technology applications and real-life problems. Statistical literacy of students is not adequate. Moreover, technology literacy is a barrier in the teaching process for both teachers and students. The lack of pre-service and in-service training are mentioned by teachers. Keywords: Statistics Education, Theory of Didactical Situation, Didactic Transposition Theory, VUstat, Statistics Literacy, Technological Pedagogical Content Knowledge, Technology Assisted Mathematics Teaching