Kültürün iç denetçi ve iç denetim üzerine etkisi ve Türkiye’de iç denetçiler üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Meltem Kuzucu

Danışman: BANU TARHAN MENGİ

Özet:

Çalışmada, insanların kendi toplumunun kültürlerinden etkilendikleri gerçeğinden yola çıkarak, iç denetçilerinde birey olarak şekillendikleri kültürü iç denetim faaliyetlerine taşıdıkları varsayımı araştırıldı. Çalışmanın amacı; kültürün iç denetçi ve iç denetim üzerindeki etkisini incelemektir. Bu kültürel etki Hofstede’nin kültür modeline dayalı olarak ölçüldü. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak anket uygulandı ve anketler internet üzerinden dolduruldu. Bu amaçla araştırmaya özel olarak Google Forms üzerinden bir form tasarlandı ve anket özel olarak kodlandırıldı. Anket formu kültürel sorular, denetim soruları ve kişisel sorular olmak üzere üç bölümden meydana gelmektedir. Araştırma evrenini Türkiye’de faaliyet gösteren iç denetçiler oluşturmaktadır. Tamamına ulaşımın imkansız olduğu düşünüldüğünden evren içinden CIA sertifikasına ait iç denetçiler örneklem olarak seçildi. Bireylere LinkedIn üzerinden ve ayrıca TİDE aracılığıyla elektronik posta ile çalışmanın konusu ve ankete çevrim içi gerçek zamanlı ulaşabilecekleri adres linki gönderildi. Toplanan verilerle yapılan analizler sonucunda da güç mesafesinin, belirsizlikten kaçınmanın, toplulukçuluğun ve erilliğin iç denetim ve iç denetçi üzerine etkisi kısmen desteklendiği ortaya konuldu. -------------------- In this study, the fact that people are influenced by the cultures of their own society, the assumption that the internal auditors carry the culture that they have shaped as individuals into internal audit activities is investigated. Purpose of the study; and the impact of culture on internal auditor and internal audit. This cultural impact was measured based on Hofstede's cultural model. The questionnaire was applied as a data collection method and the questionnaires were filled out on the internet. For this purpose, a form was designed specifically for the research via Google Forms and the questionnaire was coded specially. The questionnaire consists of three parts: cultural questions, audit questions and personal questions. Research population consisted of internal auditors operating in Turkey. Since all access was considered impossible, internal auditors of the CIA certificate were chosen as samples. Individuals were sent the subject of the study via LinkedIn and also via e-mail via TİDE and the link to the questionnaire that they can access online in real time. Analysis of the collected data revealed that the effect of power distance, uncertainty avoidance, collectivism and masculinity on internal audit and internal auditor was partially supported.