MÜCEVHER TASARIMININ MARKALAŞMA VE KUYUMCULUK SEKTÖRÜNE ETKİLERİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Altınbaş Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Seval Beyazşekeroğlu

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Nedret Yaşar

Eş Danışman: Çimen Bayburtlu

Özet:

Tasarımın tarihi, insanlığın uygarlık tarihiyle eşittir. Modern anlamda, endüstriyel-seri üretilebilir tasarım ve mücevher tasarımının başlangıcı ise sanayi devrimi ile olmuştur. Günümüzde, tasarım ve mücevher tasarımının çok etkin bir alan olarak piyasalarda yerini aldığı görülmektedir. Mücevher tasarımının kuyumculuk sektörüne ve markalaşmaya katkıları, kabul edilmesi gereken bir gerçeklik olarak ortaya çıkmaktadır. Mücevher tasarımının markalaşmaya ve kuyumculuk sektörüne etkilerinin anlatıldığı bu çalışma beş bölümden oluşmaktadır. Tasarımın ve mücevher tasarımının tarihini ve çağlar boyu tasarımın yaratılış sürecinin ardındaki motivasyonların incelendiği birinci bölümün ardından, iyi bir tasarım ekibinin özellikleri ile mücevher tasarımı ve koleksiyonların nasıl oluşturulduğunun anlatıldığı teknik bölüm yer almaktadır. Çalışma, markalaşma kavramının detaylı olarak irdelendiği ve mücevher tasarımının markalaşmayla olan ilişkisinin anlatıldığı üçüncü bölümle devam etmektedir. Dünya ve Türkiye Kuyumculuk Sektöründeki gelişmelere ve sorunlara yer verilen dördüncü bölümden sonra yine dünyadan ve Türkiye'den, tasarımla markalaşmayı başarmış firma hikâyelerine örnekler verilerek araştırma sonlandırılmıştır. Bu çalışma kapsamında, firmaların tasarım birimlerine yatırım yapmalarının gerekliliği vurgulanmış ve bunun markalaşma adına sağlayacağı kazanımlar ve kuyumculuk sektörünün gelişimine olan katkıları araştırma konusu olarak ağırlık kazanmıştır.