İlköğretim öğrencilerinin fen başarılarının değerlendirilmesinde sorgulama programının kullanılması: Portfolyo


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEDA SELMA KARAMANOĞLU

Danışman: Fatma Şahin

Özet:

Öğrenme öğrenene ait bir sorumluluktur. Dolayısıyla öğrenme sürecinde başrolde öğretmen değil öğrenci olmalıdır. Bir öğrenme ortamında ne kadar çeşitli yöntem kullanır, öğrenciyi sürece ne kadar çok katarsak o kadar etkili öğretim gerçekleştirilebilir. Ancak öğretim yöntem ve teknikleri kadar değerlendirme tekniklerini de öğrenciye kazandırılan her kazanımı ölçecek biçimde planlanmalıdır. Bir sürecin ürünü olan öğrenmenin tüm aşamalarının değerlendirilmesi gerekir. Öğrenciye sadece bilişsel alanı kapsayan geleneksel yöntemlerle sınavlar uygulamak eğitimin amaçlarıyla çelişmektedir. Portfolyo öğrencinin belli bir süreç içinde öğrendiklerini ve geliştirdiği becerilerin gözlendiği alternatif değerlendirme araçlarından biridir. Portfolyo ile kendi öğrenmesinden sorumlu olan öğrenci aynı zamanda kendi öğrenmesini yönetir. Portfolyo öğrencilerin başkalarına öğrenmelerini ve gelişimlerini gösterme fırsatı verir. Öğrenme sürecinde öğrencinin nereden nereye geldiğini yazılı belgelerle gösterir. Portfolyo aktif öğrenmeyi ve kendini değerlendirmeyi öğretir. Öğrenciyi destekler ve cesaretlendirir. Bu çalışma fen bilgisi dersi “Canlıların Çeşitliliği” ünitesinin işlenmesinde sorgulamaya dayalı eğitimde portfolyo dosyası oluşturmanın öğrencilerin başarısına ve duyuşsal alandaki becerilerinin gelişimine etkisini araştırmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini araştırmanın gerçekleştiği ilköğretim okulunda öğrenim gören 4. sınıf öğrencilerinin oluşturduğu 120 kişi, örneklemi ise tesadüfi olarak seçilen 20 kişi oluşturmaktadır. Örneklem grubunu oluşturan deney ve kontrol grubu öğrencilerine uygulamaya başlamadan önce hazırlanan başarı testi öntest olarak uygulanmıştır. Araştırmada deney grubu olarak seçilen öğrencilere portfolyo dosyası oluşturma süreci hakkında bilgilendirme yapılmış ünite süresince çalışmalarını bir dosyada saklamaları gerektiği belirtilmiştir. Öğrencilere değerlendirme ölçütü olarak rubriklerin kullanılacağı belirtilmiş, rubrik kriterleri öğrenciler ile birlikte araştırmacı tarafından hazırlanmıştır. Dersler sorgulama programı esas alınarak ve yapılandırmacı sistem doğrultusunda öğrenen merkezli işlenmiştir. Kontrol grubu olarak seçilen öğrencilere ise ünite geleneksel yöntemle yine araştırmacı tarafından işlenmiştir. Uygulamanın sonunda deney ve kontrol grubu öğrencilerine başarı testi sontest olarak, tekrar verilmiştir. Ayrıca deney grubu öğrencilerinin geliştirdikleri beceriler rubrikler, gözlem formları ve görüşmelerdeki notlar yoluyla belirlenmiş ve öğrencilere geri bildirimleri verilmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler ilişkili ve ilişkisiz t testi ile (SPSS 10.00 paket programında) değerlendirilmiştir. Bu değerlendirmeler ışığında aşağıdaki sonuçlar çıkarılmıştır:  Seçilen ünitenin işlenmesinde portfolyo dosyası oluşturmanın öğrencilerin başarısında olumlu etkisinin olduğu bulunmuştur.  Portfolyo hazırlamanın öğrenme üzerinde olumlu bir etkisinin olduğu bulunmuştur  Portfolyonun öğrencilerde araştırma ve iletişim becerisini geliştirdiği gözlenmiştir.  Seçilen ünitenin işlenmesinde portfolyo dosyası oluşturmanın öğrencilerin kendini yönetme becerilerini geliştirdiği gözlenmiştir.  Portfolyo dosyası hazırlayan öğrencilerin derse katılımlarının arttığı gözlenmiştir.  Seçilen ünitenin işlenmesinde portfolyo dosyası oluşturmanın öğrencilerin sorumluluk alma ve sorumluluklarını yerine getirmelerini geliştirdiği gözlenmiştir. ABSTRACT ASSESSİNG PRIMARY STUDENTS’ SUCCESS IN SCIENCE COURSESVIA PRIMARY YEARS PROGRAMME: PORTFOLIO Learner has responsibilities for learning. Because of that in the learning process, learner must be the leading role. For effective learning, we must use different educational techniques. There must be assessments for each technique to evaluate all process of education. The traditional examinations like written exams are in contradiction with the aims of education. Portfolio is an alternative assessment tool that can be observed what students learned and to improve of learner’s skills. Students control their learning with portfolio. Portfolio gives an opportunity to students for showing their growth and the process of their learning. Portfolio teach students to evaluate themselves. The purpose of this study is to investigate if preparing portfolio in PYP (Primary Years Program) in teaching “Variety of The Living Things” is effective on progression of success and emotional skills. For that purpose one private school were chosen. 2 classes among 4th grades in this school were determined for experimental and control groups of the research. In total 40 students participated to study. The achievement test administered to the experiment and control groups before the practice as a pre-test. The lecture was thought to the experimental group using with the methods of portfolio by the researcher. The use of rubrics is explained to the students for evaluation. The criterions of rubrics are prepared with students by the researcher. The lecture thought to the control group with traditional method by the researcher. At the end of this study, the achievement test administered to the experiment and control groups as a pro-test. • Rubrics, observing forms and student discussions are used to the experimental group for observing the improve of their learning and skills. • The result of data analyzed with the programme of SPSS. In the light these anlyses the results below have been found. • Portfolio can be used as an evaluation technique. • Portfolio in teaching of “Variety of the living things” found effective on the students successes. • Preparing portfolios has positive effect on learning. • Portfolio improves students’ inquire and communication skills. • Preparing portfolio improve students’ auto-control • The students that prepare portfolio, join to the lessons more than the others • Preparing portfolio provide students to be principled.