Rekabetçi bir yaklaşımla ihracat performansını etkileyen faktörlerin belirlenmesi İSO-500 üzerine uygulamalı bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İbrahim Tipi

Danışman: MEHMET MELEMEN

Özet:

Türkiye’de 1980’den bu yana ekonomik büyüme ve kalkınma için ihracata dayalı kalkınma stratejisi uygulanmaktadır. Bu stratejinin başarısı ise en çok ihracatçı firmaların yabancı pazarlardaki rakipleri karşısında sağlayacağı rekabet avantajına ve göstereceği ihracat performansına bağlıdır. İhracat performansını etkileyen faktörlerin belirlenmesi; ihracat performansını artıracak, ihracat rekabet gücüne ve ihracat rekabet avantajına katkı sağlayacak stratejilerin belirlenmesi açısından elzemdir. Çalışmada öncelikle, ihracat, ihracat performansı ve ihracat rekabet avantajı ile ilgili kavramlar hakkında detaylı açıklamalara yer verilmiştir. Bu çalışmada firmaların dış pazarlardaki rekabet avantajını ve nihai olarak ihracat performansını etkileyen faktörlerin belirlenmesine yönelik olarak teorik bir çerçeve sunulmaktadır. Bu amaçla, Türkiye’de İSO-500 sıralamasına giren ihracatçı firmalar üzerinde yapılan ampirik araştırma sonucunda, rekabet stratejileri ile ihracat performansının pozitif ilişkili olduğu belirlenmiştir -------------------- In Turkey, a development strategy based on export for economic growth and development has been implemented since 1980. The success of this strategy mainly depends on the competitive advantage that exporting firms would gain over their competitors in foreign markets and export performance of these firms. Identifying the factors affecting export performance is important for determining the strategies that would increase the export performance, and contribute to competitive power and advantage. In this study, firstly, concepts related to export, export performance and export competitive advantage are explained in detail. A theoretical framework for identifying factors affecting firms’ competitive advantage in foreign markets and ultimately export performance is introduced in this study. As a result of the empirical research conducted on export firms that are among the ISO-500 ranking in Turkey, it was identified that competitive strategies and export performance have a positive relationship/correlation