İlköğretim öğrencilerinin çevre ve yeryüzü şekilleri ile ilgili kavramları algılamaları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MURAT ÖĞÜN

Danışman: Mehmet Ünlü

Özet:

İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÇEVRE VE YERYÜZÜ ŞEKİLLERİ İLE İLGİLİ KAVRAMLARI ALGILAMALARI Coğrafya eğitimi dünyanın geleceği ve günümüz dünya sorunlarının çözümü açısından oldukça önemlidir. Eğitim günümüzde okul öncesinde başlamaktadır. İlköğretim seviyesinde öğrencilere çeşitli düzeylerde coğrafi kavramlar verilmektedir. Bu kavramlar ilköğretimde hayat bilgisi ve sosyal bilgiler dersi içerisinde yer almaktadır. Bu araştırmada ilköğretim öğrencilerinin çevre ve yeryüzü şekilleri ile ilgili kavramları ne derece algıladıkları incelendi. Bu bağlamda algılamalarına etki edebilecek değişkenler sorgulandı. Öntest ve sontest sonuçları arasında karşılaştırma yapılarak çıkarımlarda bulunuldu. Araştırma İstanbul İli Arnavutköy İlçesi Mehmet Zeki Obdan İlköğretim Okulu ile Bağcılar İlçesi Özel Birikim İlköğretim Okulu’nda altıncı sınıflar içerisinde rasgele seçilen bir grup öğrenci üzerinde yapıldı. Araştırmada öğrencileri tanımaya yönelik anket ayrıca çevre ve yeryüzü şekilleri ile ilgili kavramları algılamalarına yönelik yirmi sorudan oluşan bir test kullanıldı. Sonuç olarak öntestte %36 doğru cevaplama yüzdesi hesaplandı. Bu doğru cevaplama yüzdesi sontestte %67 'a yükseldi. Verilen eğitim bu anlamda başarılı kabul edildi, fakat tek tek kavramlar üzerinde durulduğunda yeterli görülmedi. Sosyal bilgiler ders saatinin yetersiz olduğu ve ders kitaplarında çevre ve yeryüzü şekilleri ile ilgili konuların belirgin olmadığı, büyük şehirlerde yaşayan öğrencilerin testte konu edilen kavramları algılamakta güçlük çektikleri sonucuna ulaşıldı. Bu problemlerin çözülmesi için; öğrenmelerin daha kalıcı olmasını sağlamak amacıyla gezilerin düzenlenmesi, öğrencilerin yerinde öğrenmelerinin sağlaması, somut materyaller kullanılması, sosyal bilgiler sınıflarının oluşturulması, sadece alanı sosyal bilgiler olan öğretmenlerin sosyal bilgiler dersine girmesi gibi öneriler sunuldu. Anahtar Kelimeler: Coğrafya, Sosyal Bilgiler, çevre, yeryüzü şekilleri, ilköğretim PRIMARY SCHOOL STUDENTS' COMPREHENSION OF THE TERMS ABOUT ENVIRONMENT AND LAND FORMS ABSTRACT Education of geography is very important from the point of the future of the world and solving the problems of today's world. Nowadays, education starts with pre-school education. Geographical terms are on different levels are given to the primary school students. These terms are in the lessons of social science and knowledge of life course in primary school. In this research, primary school students' comprehension degree of the terms about environment and land forms was examined. In this respect, variables that can effect the comprehension of the students were questioned. Inference was made via making comparision between the results of pre-test and final test. This research was done on a group of students who were chosen randomly from the sixth classes of Mehmet Zeki Obdan Primary School in Arnavutköy and Özel Birikim Primary School in Bağcılar in İstanbul. In this research, a questionnaire for getting information about students and a test which consists of twenty questions to check students' level of the comprehension of the terms about environment and land forms were used. As a conclusion, percentage of giving correct answer was accounted as a thirty-six percent in a hundred in pre-test. Percentage of giving correct answer raised to the sity-seven percent in a hundred in final test. In this respect, education that is given to the students was accepted successful but when we focus on the terms individually, education that is given to the students was not seen adequate. The conclusion was reached is that hours of the lesson of social science is not enough, the subjects about environment and land forms in students' social science book are not clear enough and the students who live in cities have difficulties about comprehension of the terms which were used in test. To solve these problems; suggestions are presented are that organizing school trips for permanent learning, providing students' learning the topics in real environment, using concrete materials, setting up social science classes and only social science teachers' joining the social science lessons. Key words: Geography, Social Science, Environment and Land Forms , Primary School.