Artistik anatomi uygulamalarının görsel sanatlar eğitiminde yeri ve önemi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Timuçin Akyürek

Danışman: TAYFUN AKKAYA

Özet:

Artistik(sanatsal) anatomi görsel sanatlar öğretmen adaylarının sanat eğitimlerinde çok önemli bir yere ve öneme sahiptir. Rönesans ile birlikte anatomi ve sanat çok yakın bir işbirliği içerisinde birbirini etkilemiş ve kimi sanatçılar anatomistlerle bir arada anatomik çalışmalar yapmıştır. Sanat ve bilimdeki bu uyanış doğrudan sanatı ve sanatçıyı ortaya koyduğu eserler bakımından çok büyük oranda etki bırakmıştır. Ancak anatominin önemi arttıkça ve üzerinde yapılan incelemeler arttıkça sanatta da insan bedeni üzerinde yeni yorumlar daha sağlam etütler ve analitik bir takım ölçümler ortaya atılmıştır. Sanat artık anatomiden bağımsız düşünülemez bir noktaya evrimleşmiştir. Tarihe bakıldığında antik Yunan’da başlayan insan bedeni ile ilgili çalışmalar ve bunun ideal güzellik anlayışı doğrultusunda insan formunu doğru yansıtabilmek o zamanın heykeltıraş sanatçıları tarafından başlatılmıştı. Felsefenin ilgi alanı olan evren düzeni tartışmalarından etkilenen bu zanaatçılar insan üzerinde bu hesaplamaları yapmayı başarmışlardı. Antik Yunan’da başlayan uyanış Rönesans ile birlikte daha bilimsel bir temele oturmuş ve yeni bir aydınlanma fikri doğmuştur insan anatomisi üzerine. Antik Yunan ölçülerinden yorumlarından çok uzaklaşmadan ve kopmadan üzerine bilimsel araştırmaların eklenmesi ile bugünkü antik anatominin temelleri Rönesans ile atılmıştır. Akademiler bu yönde sanat eğitimi verecek şekilde düzenlenmiş olup günümüze kadar bunu devam ettirmişlerdir. Sanat akademilerinde anatomiyi sanatsal anatomiden bağımsız düşünmemek gerekmektedir. Bu sayede görsel sanatlar alanında eğitim alan öğrencilerin artistik figüratif eserler ortaya koyabilmeleri ilerde sanat ve eğitim hayatlarında temel anatomi ile ilgili sorunları halletmiş olmaları çok önem taşımaktadır. Bu sebepten ötürü görsel sanatlar öğretmen adaylarının artistik anatominin düşünsel, kuramsal ve biçimsel yönden farkındalık sahibi olmaları gerekmektedir. Ancak ülkemiz sanat eğitimi kurumlarında artistik anatominin müfredatta yer almadığını bunun ilgili yüzeysel çalışmaların desen dersleri içerisinde işlendiği ve bu konuda ilerleme kaydetmek yerine geriye doğru sonuçların ortaya çıktığı görülmektedir. Bunun sebebi olaya yeterince bilimsel ve profesyonel bakılmaması, bu konuda alanında uzman sanat eğitimcilerinin yetersizliği, yetersiz materyal kaynaklar gibi pek çok husus sayılabilir. Sanatsal anatomi figüratif sanatın temelinin ilk atıldığı alan olarak sanat eğitiminde son derece önemli bir yeri vardır. Sanatım temel nesnesi insan ve onun formlarının detaylandırılması, etüt edilmesi ve yorumlanabilmesi sanatsal anatominin temel sorunudur. Bu sorunu aşmak üzere geleneksel olarak antik tarihten bu yana devam eden canlı model ve gerektiğinde kadavralar üzerinde incelemeler ve gözlemler yapmakta olup sanatçılar insan bedeni üzerinde edindikleri bilgileri sanata dönüştürme noktasında başarıya ulaşabilmektedirler. Sanatta en temel kural olan anatomi bilmeden görmeden, artistik anatomi ve dolayısı ile figüratif sanat icra edilemez. Araştırmanın temel amacı, görsel sanatlar eğitimi alan öğrencilerin sanatsal anatomiyi ifade edebilmelerini geliştirmede sanatsal uygulamaların etkisini biçimsel ve düşünsel boyutlarıyla ele almak ve ölçmektir. “Artistik(sanatsal) anatomi uygulamalarının görsel sanatlar eğitiminde yeri ve öneminin ölçülmesini amaçlayan araştırma nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması biçiminde desenlenmiştir. Araştırmanın katılımcıları devlet üniversitesinin eğitim fakültesi resim-iş eğitimi öğretmenliği anabilim dalında öğrenim görmekte olan üniversite 1.sınıf on öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma on beş hafta süresince yürütülmüştür. Araştırma süresince öğrencilere anatominin ve sanatsal anatominin tarihçesi, doğuşu ve gelişimi birbiriyle olan biçimsel ve düşünsel temelleri aktarılmıştır. Bu hususta kuramsal bilgilerin yanı sıra çeşitli uygulamalarda yaptırılmıştır. Araştırmanın verileri öğrenci günlüğü, haftalık ders değerlendirme formu, alan günlükleri, program değerlendirme formu ve görüşme ile toplanmıştır. Aynı zamanda; öğrencilerin yapmış oldukları resimlerin DPA(Dereceli puanlama anahtarı, rubric) ile değerlendirerek toplanmış ve değerlendirilmiştir. Araştırmanın bulguları, betimsel analiz ve öğrencilerin etkinlik öncesi, etkinlik süresince ve etkinlik sonunda artistik(sanatsal) anatomiye dayalı olarak yapmış oldukları çizimlerin DPA değerlendirmeleri sonucunda modern sanatı kuramsal, düşünsel ve biçimsel yönden yansıtma becerilerinin gelişme kaydettiklerini gözlemlemeye dayalıdır. -------------------- Artistic (artistic) anatomy teachers of Visual Arts art education is a very important place in and. Along with the Renaissance Anatomy and art have influenced each other in a very close cooperation and some artists with anatomic anatomist. The art and science of direct art and artists of this revival in the works has left largely in terms of impact. However, the greater the importance of Anatomy and human body in art observations made on increases on new comments a number of more robust studies and analytical measurements. Art has evolved to a point where no longer inconceivable Anatomy-independent. Looking at the history starting in ancient Greece they work in dealing with the human body and its beauty ideal human form in accordance with the understanding of those times was launched by the sculptor artists reflect correctly. What does philosophy interests are affected the universe order discussion that did manage to do these calculations on the people into the icy waters. The awakening that began in ancient Greece, together with a more scientific foundation of the Renaissance and was born the idea of a new enlightenment on human anatomy. Comment on ancient Greek measure of before and far from breaking with the addition of the scientific study of the foundations of ancient anatomy were laid with the Renaissance today Academies in this direction in art education is set up to keep it up to the present. Artistic Anatomy Anatomy-independent thinking art academies. In this way, the Visual Arts students education in the areas of artistic figurative works in the future, it, arts and education koyabilmeleri basic anatomy-related issues in their lives that they are taken care of very importance. For that reason the artistic anatomy teachers of Visual Arts intellectual, theoretical and formal ways must have awareness. But our country's art education has been included in the curriculum of the artistic Anatomy in its corresponding surface is rendered within the pattern of trials lessons and progress emerged backward instead of results. The reason for this event as well as on scientific and professional enough not to stare, experts in the field of art educators about this failure, insufficient material resources and many other matters. Artistic Anatomy as a field in the first of the figurative art Foundation was dumped there are a lot of extremely important in art education. Art forms of Humanities and its elaboration, the Basic object of study and interpret the artistic anatomy is the underlying problem. To overcome this problem, traditionally live in progress model since antiquity and, when necessary, cadaver is doing investigations and observations on the artists have acquired information on the human body in the transformation point to success in art reach. The most basic rule in art without knowing Anatomy, artistic Anatomy and figurative art cannot be exercised. The main purpose of the survey, students of Visual arts education artistic Anatomy, artistic application in developing their ability to express the impact of formal and intellectual dimensions and to scale. "Artistic (artistic) in Visual arts education in anatomy applications and aims to be measured the importance of research in the form of qualitative research methods, action research desenlenmiştir. Participants of the research faculty of education of the State University-Department of business studies teacher education the University 1st class consists of ten students. Research conducted for the duration of fifteen weeks. Research of Anatomy and artistic anatomy to students for the duration of the history of the birth and development are interrelated, formal and intellectual foundations. In this regard, it was built in a variety of applications, as well as theoretical knowledge. Student diary, weekly data from the survey course evaluation form, field journals, program evaluation form and collected with interviews. At the same time; students have made pictures of DPA (Grade scoring key, rubric) with evaluating collected and evaluated. The findings of the survey, descriptive analysis and students pre-event, during the event and at the end of the artistic activities (artistic) made drawings based on anatomically correct DPA reviews as a result of modern art theoretical, ideological and They recorded the development of formal ways to observe the mirror is based on skill