Çağdaş resim sanatının yeni yüzey uygulamalarının ışığında sanat eğitimi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYSUN KISAOĞULLARI

Danışman: TAYFUN AKKAYA

Özet:

Tayfun Akkaya’nın, sanat eğitimlerinin genel olarak teknik-biçim boyutunda verildiğini, bu boyutların öne çıkarılıp içerik boyutunun geri plana itildiğini ve içeriğin biçim ile ilişkilendirilmediğini belirtmesi, tezimin temellerini atan nedenler olmuştur. Bu sebeple araştırmada, sanat eğitiminin bu boyutunun ele alınmasına karar verilmiştir. Sonrasında, bu boyutun en iyi şekilde çalışılabileceği ve araştırma amaçlarının en uygun bir şekilde ortaya konulabileceği sanat tarihsel süreç belirlenmiştir. Dolayısıyla bu araştırmayı; ardı ardına gelişen akımlar ve bireysel hareketlerle özgün uygulamaların bolca ortaya konduğu Çağdaş Sanat ile sınırlamak uygun görülmüştür. Bu çalışmanın birinci bölümünde; araştırmanın problemi, amacı ve önemi belirtilmiştir. İkinci bölümde; ‘yüzey’in, resim sanatında ‘yüzey’in kavramsal tanımları yapılmış ve başlangıçtan modern sanata kadar ‘yüzey’in tarihsel süreci, örnekler üzerinden açıklanmıştır. Resim yüzeylerinde temel alınan kriterler, dokusal özellikler, bu özelliklerin etkileri ve önemi ile resim sanatında kullanılan tüm yüzey teknikleri alfabetik olarak ve görsellerle açıklanmıştır. Üçüncü bölümde; resim yüzeyinin, modern sanattan çağdaş sanat sürecine kadar olan değişim ve gelişimi örneklerle açıklanmıştır. Dördüncü bölümde; postmodernizm, çağdaş sanat ve tek tek ele alınan çağdaş sanat akımları farklı yüzey uygulamalarıyla açıklanmıştır.Beşinci bölümde; eğitim ve sanat eğitimi kavramları ile sanat eğitiminin yüksek öğrenimdeki yerine değinilmiştir. Altıncı bölümde; Türkiye’de sanat eğitiminin gelişimine, araştırma konumuz için elverişli olacağını düşündüğümüz sanat eğitimi kuramlarından kronolojik bir seçkiye, Tayfun Akkaya’nın “Akademik, Tematik ve Bağlamsal Yeni Sanat Eğitimi Kuramı”na, kuramın kavramlarına, kuramın eğitim sürecinde uygulanmasının getireceği yeniliklere, başarı kriterleri ile örnek olarak seçtiğimiz eserlerin bu kuramla ilişkilendirilmesine yer verilmiştir. Yedinci bölümde; uygulamamızın araştırma modeli, veri toplama araçları ve tüm planların düzenlenmesine yer verilmiştir. Bu araştırmanın uygulama boyutunda; lisans düzeyi 4. sınıf öğrencilerinden, 6 kişilik bir grupla çalışılmıştır. Sekizinci bölümde; araştırma öncesi ve araştırma sonrası tüm bulgulara yer verilmiştir. Son bölümde ise; sonuç, değerlendirme ve önerilere yer verilmiştir. ABSTRACT Tayfun Akkaya’s opinion that the art educations has generally been taught on a technical-form basis, an emphasis on technical-form rather than content and without making a association between form and content, provided the basis of this thesis. Therefore, it was decided that this dimension of art education was discussed in this study. Following this initial decision, the historical process with which this dimension could be studied best and investigated most appropriately was determined. Hence the study was limited to contemporary art, which presents many examples of successive movements and individual acts and unique practices, In the first chapter of this study, titled “Art Education in the Light of the New Surface Practices of Contemporary Painting Art” the purpose of this study and the problems addressed were specified. In the second chapter, “surface” and “surface in painting art” were conceptually defined and the historical progress of “surface” was described through examples. The criteria taking into account in painting surfaces, textural features, effects and importance of these features and all surface techniques used in painting were described in alphabetical order and using visuals. In the third chapter, the change and development of painting surface through contemporary art were explained through examples. In the fourth chapter, post-modernism, contemporary art and individual art movements were described through various surface practices. In the fifth chapter, concepts of education and art education, and art education’s position in higher education were discussed. The sixth chapter involves the development of art eduction in Turkey, a chronological selection which was thought to be useful for our study subject, Tayfun Akkaya’s “The New Academic, Thematic and Contextual Art Education Theory”, concepts of the theory, innovations that the theory will bring, success criteria of the theory and reviews of selected works using this theory. The seventh chapter involves the research model, data collection tools and organization of all plans. The application part of this study involves a group of 6 fourth grade undergraduate students. The eighth chapter involves all the findings obtained before and after the study. The last chapter involves the result, assessments and suggestions.