Yüzme antrenörlerinin bir liderlik özelliği olan iletişim becerilerinin yüzücülerin motivasyonları üzerindeki etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Spor Yöneticiliği Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DUYGU KARADAĞ

Danışman: TURGAY BİÇER

Özet:

Tüm sporcularda olduğu gibi yüzücülerinde başarılı olmaları motivasyonları ile ilgilidir. Yüzücülerin motivasyonları üzerinde kişisel özelliklerinin yanında, başarılarında önemli olan antrenörlerinin iletişim becerilerinin de rolünün yadsınamayacağı düşüncesi bu araştırmanın çıkış noktasını oluşturur. Araştırmanın amacı; yüzme antrenörlerinin liderlik özelliği olan iletişim becerilerinin yüzücülerin motivasyonları üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Bu amaçla araştırmaya katılan yüzücülerin motivasyon düzeylerinin hangi seviyede oldukları, araştırmaya katılan antrenörlerin iletişim becerilerinin hangi düzeyde oldukları ve yüzücülerin motivasyon düzeylerinde antrenörlerin iletişim becerileri üzerindeki anlamlı etkisi belirlenmiştir. Araştırmada 3 bölümden oluşan veri toplama aracı kullanılmıştır. Birinci bölümde katılımcıların demografik özelliklerini tanımaya yönelik sorular, ikinci bölümde sporcuların motivasyon düzeylerini ölçmeye yönelik “Spora Özgü Başarı Motivasyonu Ölçeği” kullanılmıştır. Bu ölçek, Willis tarafından geliştirilmiş, Türkiye’deki geçerlilik ve güvenirlilik çalışması da Tiryaki ve Gödelek tarafından yapılmıştır, üçüncü bölümde ise sporcu algılarına göre antrenörlerin iletişim becerilerini belirleyebilmek için Yılmaz tarafından geliştirilen ve geçerlilik, güvenirlilik çalışması yapılan “Antrenör İletişim Beceri Ölçeği” kullanılmıştır. Uygulanmış olan Spora Özgü Başarı Motivasyon Ölçeği toplam 40 maddeden oluşan ve maddeleri ‘‘hiçbir zaman, bazen, çok az, oldukça fazla, her zaman’’ şeklinde ifade edilen beşli likert türü ölçektir. Uygulanmış olan Antrenör İletişim Beceri Ölçeği ise toplam 48 maddeden oluşan ve maddeleri yine ‘‘hiçbir zaman, bazen, çok az, oldukça fazla, her zaman’’ şeklinde ifade edilen beşli likert türü ölçektir. Araştırma sonucunda antrenörlerin iletişim becerilerinin antrenörlük sürecinde yer alan bütün faktörleri etkilediği saptanmıştır. Bu noktadan hareketle çok erken yaşlarda başlanan ve yoğun bir çalışma programı gerektiren yüzme sporunda; antrenörlerin iletişim becerilerinin sporcu algıları çerçevesinde motivasyonları üzerindeki etkisinin önemli olduğu görülmüştür. Anahtar sözcükler: İletişim Becerisi, Lider, Motivasyon, Yüzücü, Yüzme SUMMARY THE IMPACT OF THE SWIMMING COACHES’ COMMUNICATION SKILLS AS A LEADERSHIP CHARACTERISTIC ON THE SWIMMERS’ MOTIVATIONS Motivation is an important factor on swimmers’ success like all other athletes. The role of communication skills of swimming coaches on motivation of swimmers and their success is the origin of the study. The aim of the research is investigating the relationship between swimmer’s motivation and swimming coaches’ communication and leadership skills. For this objective, the motivation level of swimmers, the communication skill level of coaches and the effects of communication skills of a coach on motivation level of swimmers are determined. In this study, a three phased data gathering system is used. The first phase includes questions about demographic feature of participants. In the second phase “The Scale of Success Motivation for Sports” is applied to measure participants’ motivation level. This scale is developed by Willis and its validity study in Turkey is made by Tiryaki and Gödelek. In the last phase, “The Scale of Coach’s Communication Skills” is used to determine a coach’s communication skills from the swimmer’s perception. The Scale of Success Motivation for Sports contain 40 statements and a five point likert scale as ‘never, sometimes, a few, too much and always. The Scale of Coach’s Communication Skills contain 48 statements and a five point likert scale as ‘never, sometimes, a few, too much and always”. The result of the study shows that the communication between a coach and a swimmer creates an energy that affects all process of coaching. To conclude, swimming requires intense and long working programs beginning from young ages and high level of motivation. As the result of study, the communication and leadership skills of swimming coaches are essential for motivation and success of swimmers. Keywords: Communication Skills, Leading, Motivation, Swim, Swimmer.