FARKLI ÖĞRENME STİLLERİNE VE ZEKÂ ALANLARINA SAHİP ÖĞRENCİLERİNÖĞRETMEN PROFİLİ TERCİHLERİNİN BELİRLENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BÜŞRA GÜNEY

Danışman: Filiz Kabapınar

Özet:

Okula başladığı günden itibaren öğrencilerin eğitim-öğretime yaklaşımlarını ya sevdikleri ya da korktukları öğretmenleri belirler. Öğretmen öğrenci ilişkisi ve öğretmenlerin öğrencilere yaklaşımı onların bütün eğitim-öğretim hayatını etkilemektedir. Bir öğretmen bazı öğrenciler için idol olurken bazı öğrencilerin favori öğretmenleri arasında yer almayabilmektedir. Öğretmen aynı öğretmendir belki ancak öğrencilerin bireysel özellikleri farklılık göstermektedir. Öğrencilerin tercih ettikleri öğretmen profillerinin belirlenmesi hem yeni kuşağın öğretmenlerden beklentilerini ortaya koyabilir hem de tercihlerle öğrencilerin özellikleri arasındaki ilişkiyi açığa çıkarabilir. Bu nedenle bu çalışmada öğrencilerin, öğrenme stilleri ve çoklu zekâ türleri ile tercih ettikleri öğretmen profilleri arasındaki ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır. Araştırma nicel araştırma geleneğinde yer alan ilişkisel araştırma desenine uygun olarak tasarlanmıştır. Çalışma 2016 – 2017 eğitim-öğretim yılında İstanbul’da bulunan devlet liselerinin 9.sınıf ve 10.sınıf öğrencileri (n=196) ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya aynı okulda okumakta olan özel öğrenim öğrencileri de katılmıştır. Grasha Riechmann Öğrenme Stilleri ölçeği, Çoklu Zekâ Envanteri ve öğretmen profili anketi çalışmanın veri toplama araçlarını oluşturmuştur. Öğretmen profili anketi araştırmacı tarafından hazırlanmış diğer veri toplama araçları literatürden aynen alınmıştır. Öğretmen profili anketinde beş bölüm bulunmaktadır. Her bir bölümde A ve B olarak adlandırılan öğretmen tipleri betimlenmiştir. Ankette öğrencilerden hangi öğretmen tipini tercih ettikleri ve nedenleri sorulmuştur. Tercihlerini seçim yaparak belirten öğrenciler neden o tercihte bulunduklarını açık uçlu soruya yazılı olarak verdikleri yanıtlarla belirtmiştir. Öğrencilerin yazılı yanıtları içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırma bulguları öğrencilerin öğrenme stilleri ve çoklu zekâ türlerinin tercih ettikleri öğretmen profili seçimlerini etkilediklerini ortaya koymuştur. Ankette yer alan ilk 2 soruya bütün öğrenme stillerine sahip olan öğrencilerin çoğunluğunun aynı öğretmen profilin tercih ettiği gözlemlenmiştir. Öğrenme stillerine göre; 3. soruda, bağımlı, bağımsız ve kaçınan öğrencilerin aynı öğretmen profilini, katılımcı, yarışmacı ve işbirlikçi öğrencilerin aynı öğretmen profilini tercih ettikleri gözlemlenmiştir. 4. soruda; bağımlı, işbirlikçi, katılımcı ve kaçınan öğrencilerin aynı öğretmen profilini, yarışmacı ve bağımsız öğrencilerin aynı öğretmen profilini tercih ettikleri gözlemlenmiştir. 5. soruda; bağımlı, işbirlikçi, katılımcı ve bağımsız öğrencilerin aynı öğretmen profilini, kaçınan ve yarışmacı öğrencilerin aynı öğretmen profilini tercih ettiği belirlenmiştir. -------------------- The students' approach to education determines the teachers they love or fear from the day they start school. Teacher-student relationship and teachers' approach to students affect their whole education and training life. While a teacher is an idol for some students, she/he may not be among the favorite teachers of some students. The teacher is the same teacher, but the individual characteristics of the students differ. Determining the preferred teacher profiles of the students can reveal the expectations of the new generation from the teachers and reveal the relationship between the preferences and the characteristics of the students. Therefore, in this study, it is aimed to investigate the relationship between students' learning styles and multiple intelligences and their preferred teacher profiles. The research was designed in accordance with the relational research pattern in the quantitative research tradition. The study was conducted with the 9th and 10th grade students (n = 196) of the public high schools in Istanbul in the 2016-2017 academic year. Special education students attending the same school also participated in the study. Grasha Riechmann Learning Styles Scale, Multiple Intelligence Inventory and Teacher Profile Questionnaire formed the data collection tools of the study. The teacher profile questionnaire was prepared by the researcher and other data collection tools were taken from the literature. There are five sections in the teacher profile questionnaire. In each section, types of teachers called A and B are described. In the questionnaire, students were asked which type of teacher they prefer and why. The students who stated their preferences by making choices indicated why they made that choice with their answers in writing to the open-ended question. Written responses of the students were evaluated by content analysis. The findings of the study revealed that students' learning styles and multiple intelligence types affect their preferred teacher profile choices. It was observed that the majority of the students with all learning styles preferred the same teacher profile for the first and two questions in the questionnaire. According to learning styles; in the third question, it is observed that dependent, independent and avoiding students prefer the same teacher profile and the participant, contestant and cooperative students prefer the same teacher profile. In question 4; it was observed that dependent, cooperative, participant and avoiding students preferred the same teacher profile, while competitor and independent students preferred the same teacher profile. In the 5th question; it was determined that dependent, cooperative, participant and independent students preferred the same teacher profile, while avoiding and competing students preferred the same teacher profile.