Halkla İlişkilerde İtibar Oluşturma Unsuru Olarak Sosyal Girişimcilik


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Halkla İlişkiler Ve Tanıtım Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2025

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HAYRİYE MENGÜÇ AĞCABAY

Danışman: Ergün Köksoy

Özet:

Halkla ilişkiler disiplini içindeki sosyal sorumluluk yaklaşımı, toplumsal fayda odaklıdır. Stratejik bir

yönetim iletişimi olan halkla ilişkilerin etik değerlere bağlı iyi niyet yaratma ve fayda misyonu, sosyal

girişimlerin faaliyet esaslarıyla benzeşmektedir.

Bu tez, günümüz örgütlerindeki halkla ilişkiler faaliyetlerinin kurumsal sosyal sorumluluk (KSS)

çalışmalarında yer almaya başlayan "kamu faydası güden iyilik temelli sosyal girişim faaliyetleri"ni

nitel bir yaklaşımla incelemektedir. Çalışmanın temel amacı, sosyal girişimciliğin "yeni nesil bir itibar

aracı" olarak örgütlerin tüm paydaşlarına yönelik fayda yaratmada etkili bir yöntem ve halkla ilişkiler

faaliyetlerindeki KSS çalışmalarında güçlü bir kaynak oluşturduğunu tespit etmektir. Araştırma, sosyal

girişimlerin halkla ilişkiler aracı olabileceğine akademik literatürde ilk kez değinmesiyle özgün değer

taşımaktadır; Türkiye’de yazılan tezler üzerinde yapılan incelemede konunun daha önce kapsamlı

şekilde ele alınmadığı belirlenmiştir. Araştırmada, Cutlip ve Center'ın halkla ilişkilerde fayda tanımı,

Bernays'ın halkla ilişkiler sosyal sorumluğun uygulamasıdır yaklaşımı, Grunig'in mükemmelik kuramı,

Carroll'un KSS piramidi ile Kotler ve Lee'nin kurumsal sosyal pazarlama yaklaşımları teorik çerçeve

olarak kullanılmıştır. Metodolojik olarak, Capital Dergisi'nin 2024-2025 KSS Araştırması'nda “Halkın

ve İş Dünyasının Gözünde” en başarılı 20’şer şirketten sekizinin halkla ilişkiler ve KSS yöneticilerine

yöneltilen altı açık uçlu sorunun yanıtları analiz edilmiştir.

Kurum yöneticilerinin yanıtları ve araştırma sonuçları, sosyal girişimlerin kurumsal itibara olumlu

etkisini ve halkla ilişkilerdeki fayda kesişimlerini açıkça ortaya koymuştur. Bu çalışma, halkla

ilişkilerde sosyal girişimciliğin stratejik önemine dikkat çekerek, şirketlerin sürdürülebilir kalkınmaya

katkılarını artırmaları ve toplumsal duyarlılığı geliştirmeleri için somut bir yol haritası niteliğindedir.

Anahtar Kelimeler: Halkla İlişkiler, Kurumsal Sosyal Sorumluluk, Sosyal Girişimcilik, Kurumsal

İtibar, Fayda, Sosyal Etki.