Mesleki müzik eğitimi alan ve almayan lise öğrencilerinin benlik kavramlarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEMA AZERİ

Danışman: JALE DENİZ

Özet:

Bu araştırmanın amacı mesleki müzik eğitimi alan ve almayan lise öğrencilerinin benlik kavramlarını tespit etmek; benlik kavramının seçmeli müzik dersi alıp/almama, çalgı/ses eğitimi alıp almama, ders dışı müziksel etkinliklere katılma, okul türü, okula başlama yaşı, sınıf ve ana dala ayrılan günlük çalışma süresi değişkenlerine göre farklılıklarını ve ilişkilerini ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın örneklemini İstanbul'da bulunan Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi, Özel Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi, İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, Kadıköy Lisesi, Pendik Lisesi, Özel Ortadoğu Koleji ve Yakacık Lisesi okullarında öğrenim gören 121 mesleki müzik eğitimi, 329 genel lise öğrencisi olmak üzere toplam 450 kişi oluşturmuştur. Araştırmada veri toplamak amacıyla Piers-Harris' in Öz-Kavramı Ölçeği kullanılmıştır. Genel lise ve mesleki müzik eğitimi öğrencilerinin kişisel bilgilerini toplamak amacıyla 2 ayrı form hazırlanmıştır. Problemleri analiz etmek için, "t" testi, korelasyon teknikleri, tek yönlü varyans analizi, LSD analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre: Genel liselerde öğrencilerin benlik kavramları seçmeli müzik dersi alma durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermiş, müzik dersi almayanların benlik kavramları daha olumlu bulunmuştur. Çalgı/ses eğitimi alma ve müziksel etkinliklere katılma durumlarına göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Mesleki müzik eğitimi alan lise öğrencilerinin benlik kavramları, okul türüne ve öğrencilerin ana dallarına ayırdıkları günlük çalışma sürelerine göre anlamlı bir farklılık göstermiştir, buna göre konservatuar öğrencilerinin benlik kavramları Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi öğrencilerinden daha olumludur, ana dalına günde 3 saatten fazla çalışanların benlik kavramları günde 1 saatten az çalışanlardan daha olumludur, okula başlama yaşlarına göre anlamlı bir ilişki bulunmamış ve devam ettikleri sınıflara göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Mesleki müzik eğitimi alan ve almayan lise öğrencilerinin benlik kavramları arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Buna göre; Konservatuar öğrencilerinin benlik kavramları Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi ve genel lise öğrencilerinden daha olumludur. ABSTRACT The objective of this study is to determine the self-concept of the high school students having taken academic music education and those who have not. Also, it aims to find out the relationships and differences of self-concept regarding the factors that indicates whether to take optional music class, vocal education and to be trained to play any instrument or not and the factors indicating participation in the after school musical activities, type of the school, the starting age for school, and the time set for the class subjects and the main courses. This survey has been applied to 450 students, 121 of whom are taking academic music education and 329 of whom are general high school students, from different schools including Anatolian Fine Arts High School, Private Anatolian Fine Arts High School, The Musical Academy of Istanbul University, Kadıköy High School, Pendik High School, Private Ortadoğu High School, and Yakacık High School. In this study, Piers-Harris self-concept scale is used to get data. Two separate forms have been prepared to get the personal information of the students taking academic music education and the students from general high schools. Test "t", correlation techniques, One way ANOVA, and LSD Analyses are used to analyze the problems. The results of the study follow as: In general high schools, self-concept of the students differs statistically relating to the fact that they prefer the optional music class; self -concept of those not taking the optional music class has been found out to be more positive. No differences have been recorded regarding their participation in the musical activities and whether they take vocal/instrumental education or not. The self-concept of high school students having taken academic music education differs relatively relating to the types of the school and the time set for the main courses; This suggests that self concept of conservatory students have been observed more positively than that of the students Anatolian Fine Art School. Furthermore, the self - concept of the ones making 3 hours for their main courses have been recorded to be more positive than those who set one hour. No relationship has been found either to their age of starting school or the classes they are attending. There has been a statistically logical difference between the self-concept of high school students who have taken academic music education and those who have not taken it; This suggests that self-concept of conservatory students have been observed more positively than that of the students Anatolian Fine Art School and general high schools.