Metafizik varlıklardan cinlere inancın metafizik psiko-sosyal boyutları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Turgay Şirin

Danışman: ALİ KÖSE

Özet:

Tarih boyunca insanlar cinlere ve metafizik varlıklara hep inanmıslardır. Bu inanç da kisi ve toplum üzerinde bir takım etkilerde bulunmustur. Cinlere inanç evrende bekli de dinlerde ve mitolojilerde en sık yer alan husustur. Nitekim cinlerin varlıgı pek çok modern ve eski dinde ve okültik geleneklerde önemli bir yer tutmaktadır. Günümüzde bazı kültürlerde cinler hâlâ korkulan popüler bir batıl inançtır. slâm da “cin” seklinde bir varlık tanımlanmaktadır. Cinler seytanların tamamını kapsamamakta ancak Hıristiyanlıkta tanımlanan “demon”larla benzesmektedir. Islâm’da seytânî cinler “seyâtîn” olarak tanımlanırken, seytan onların baskanı olarak kabul edilmistir. Ayrıca seytan ilk cindir. Islâm’a göre cinler dumansız atesten yaratılmıslardır. Tüm bu sebeplerden dolayı, cin inancının ve bu inancın psiko-sosyal boyutlarının çalısılması gerektigine karar verilmistir. Bu sebeple bu arastırmanın amacı Türk insanının cin inancını ve bu inancın psiko-sosyal boyutlarını ortaya koymaktır. Binanealeyh bu arastırmanın konusu “cinlere inancın psiko-sosyal boyutları”dır. Ana problemi ise cinlere, büyüye ve cincilere inancın davranıssal etkileri ve bunların demografik degiskenlerle iliskisidir. ABSTRACT Throughout history, people have believed in demons and metaphsychal existence. This belief was effected on person and community. Belief in demons as common to all religious or mythological views about the cosmos. The supposed existence of demons is an important concept in many modern and ancient religions and occultist traditions. In some present-day cultures, demons are still feared in popular superstition. Islam recognizes the existence of the jinn. Jinns are not all evil, as demons are described in Christianity, but as creatures that co-exist with humans. In Islam the evil jinns are referred to as the shayatin, or devils, and Iblis (Satan) is their chief. Iblis was the first Jinn. According to Islam, the jinn are made of smokeless flame of fire (and mankind is made of clay.) Finally, because of this reasons, we studied on the Jinn (demon) and psycho-social dimensons. So that, this resource’s purpose is that psychological and social dimensons of blief in demons of Turkish people. Consequantly, the subject of this scientific resource is “the psycho-social dimensons of belief in demons”. And the main invention is behavioral effects of belief in demons, magic, magician and relation with demografical variables (like age, income level, education).