Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2009
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Işıl Gülmez
Özet:
PROGRAMLAMA ÖĞRETİMİNDE GÖRSELLEŞTİRME ARAÇLARININ KULLANIMININ ÖĞRENCİ BAŞARI VE MOTİVASYONUNA ETKİSİ Bu çalışmada, programlama öğretiminde görselleştirme araçları kullanmanın, öğrenci başarı ve motivasyonuna olan etkisi araştırılmıştır. Çalışmada ayrıca, ilköğretim seviyesindeki öğrencilerin programlama başarılarının yordanmasına katkı sağlaması amacıyla algoritma geliştirme başarıları ile ilişkisi olan dersler belirlenmeye çalışılmıştır. Deneme ve ilişkisel tarama modelinin kullanıldığı çalışma, iki deney grubu ile yürütülmüştür. Gruplardan biri akış şeması modelli yazılımdan, diğeri ise algoritmayı hikayeleştiren yazılımdan faydalanmıştır. Gruplar, değişken, koşul ve döngü kullanımı konularındaki başarıları açısından karşılaştırılmıştır. Biri kağıt üzerinde diğeri uygulamalı olmak üzere iki adet son test sınavı kullanılmıştır. Grupları motivasyon açısından karşılaştırmada Özerbaş (2003) tarafından geliştirilen motivasyon testi kullanılmış, öğrencilerin algoritma geliştirme başarısı ile ilişkisi olan derslerin belirlenmesinde ise korelasyon testi sonuçlarından yararlanılmıştır. Çalışma sonucunda döngü ve koşul kullanımı konusunda algoritmayı hikayeleştiren araç lehine anlamlı fark gözlenmiştir. Çalışma grupları arasında motivasyon açısından anlamlı fark olmadığı belirlenmiş, öğrencilerin algoritma geliştirme başarıları ile Türkçe, matematik, İngilizce ve bilişim teknolojileri dersleri arasında anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Anahtar Sözcükler: Akış şeması modelli araç, algoritmayı hikayeleştiren araç, algoritma geliştirme başarısı, motivasyon. ABSTRACT EFFECTS OF USING VISUALIZATION TOOLS IN PROGRAMMING INSTRUCTION ON STUDENT SUCCESS AND MOTIVATION In this study, the effects of using visualization tools in programming instruction on student success and motivation were investigated. Lessons which significantly correlate with elementary school students’ algorithm development success tried to be determined, as it is useful to predict their programming achievement. The study which used experimental and correlative survey model was conducted by two experimental groups. One group used flow-model tool, the other used narrative tool. Groups’ success on using variables, conditions and loops were compared using paper-based and computer-based tests. Ozerbas (2003)’s motivation survey was used for comparing groups’ motivation, correlation test results was used for determining the lessons which significantly correlate with algorithm development success. Results revealed that there is significant difference on using conditions and loops in favor of narrative tools. There isn’t any difference between groups’ motivation. The lessons which significantly correlate with students’ algorithm development success are Turkish, mathematics, English and computer technologies. Key Words: Flow-model tools, narrative tools, algorithm development success, motivation.