Algılanan değerin tüketici karar verme türlerine etkisi ve GSM operatörü kullanıcıları üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUSTAFA ALARÇİN

Danışman: FATMA MÜGE ARSLAN

Özet:

ALGILANAN DEĞERİN TÜKETİCİ KARAR VERME TÜRLERİNE ETKİSİ VE GSM OPERATÖRÜ KULLANICILARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA Yaşanan teknolojik gelişmelere paralel olarak rekabetin pazarda artması ile tüketiciler için birçok ürün ve hizmet alternatifi ortaya çıkmıştır. Sadece tüketicilerde bir değer algısı yaratabilen firmalar pazar paylarını koruyabilmekte ya da artırabilmektedirler. Firmalar tüketicileri önem verdikleri karar verme türlerine göre sınıflandırıp, o sınıflara uygun pazarlama kampanyaları geliştirerek tüketicilerde bir değer algılaması sağlayabilirler. Tüketicilerin önem verdikleri özelliklere dayalı olarak pazarlama kampanyaları yürüten firmalar, değer algılamasının yanı sıra firmaları için sadık müşteriler oluşturabilmektedirler. Bu çalışmada, tüketici karar verme türlerinin algılanan değer açısından ele alınması amaçlanmıştır. Bu bağlamda tüketici davranışlarını etkileyen faktörler, tüketici satın alma karar süreci aşamaları ve tüketici tarzları envanteri konuları incelendikten sonra algılanan değer konusu ele alınmıştır. Yapılan analizlerle, GSM operatörü kullanıcılarının algıladıkları değerin tüketici karar verme türlerine etkisi ölçülmeye çalışılmıştır. Bu amaçla hem algılanan değer ölçeğine, hem tüketici karar verme türü ölçeğine faktör analizi uygulanarak her iki konuda literatürde yer alan boyutların GSM operatörleri için de söz konusu olup olmadığı test edilmiştir. Algılanan değer ile tüketici karar verme türleri arasındaki ilişkinin varlığı da regresyon analizi ile ölçülmüştür. Bu çalışmanın, GSM operatörlerine, yöneticilerine ve gelecekte bu konuda çalışma yapacak araştırmacılara fayda sağlaması beklenmektedir. ABSTRACT THE EFFECT OF PERCEIVED VALUE ON CONSUMER DECISION MAKING STYLES AND A RESEARCH ON GSM OPERATORS’ USERS Many product and service alternatives have emerged for consumers with the increase of competition in the market in parallel with experienced technological development. Only the companies which create value to customers can maintain their market share or can increase their market share. Companies can create a value perception to consumers by classifying the consumers according to decision making styles that they consider important and then developing marketing campaigns fit to those groups. Companies which conduct marketing campaigns based on the important features of consumers can also establish loyal customer for themselves in addition to value perception. In this study, undertaking consumer decision making styles from the point of perceived value is aimed. In this context, the subject of perceived value had been undertaken, after the subjects of the factors affecting consumer behaviors, consumer decision making process stages and consumer style inventory were examined. With the analysis, the effect of value that GSM operators' users perceived on consumer decision making styles has tried to be measured. For this purpose, factor analysis was carried out either on perceived value scale or on consumer style inventory scale in order to examine whether the dimensions of both scales existing in the literature are also discussed for GSM operators or not. The existence of relationship between perceived value and consumer style inventory had been measured by regression analysis. It is expected from this study to provide benefit to the GSM operators, executives and to the researchers who study on this subject.