Sözlü iletişim becerilerinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri: Marmara Üniversitesi Fransızca öğretmenliği örneği


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DERYA TORUÇ

Danışman: Füsun Saraç

Özet:

Tez çalışması, "Marmara Üniversitesi Fransızca Öğretmenliği Ana Bilim Dalı 1. sınıf öğrencilerinin Sözlü İletişim Becerilerinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri nelerdir" sorularına temellendirilmiş bir eylem araştırmasıdır. Bu amaçla 8 haftalık bir program 23 öğrenciden oluşan bir sınıfta 24 ders saati uygulanmış ve programın öğrenciler üzerindeki etkisi takip edilmiştir. • Sözlü iletişim becerilerinde zorluk çeken öğrencilerin sorunları nelerdir? • Bu sorunların nedenleri nelerdir? • Fransızca sözlü iletişim becerileri nasıl geliştirilebilir? • Sözlü iletişim becerisinin gelişmesine yardımcı olacağı düşünülen etkinlikler nelerdir? • Sözlü iletişim becerisinin gelişmesine yardımcı olacağı düşünülen materyaller nelerdir? Araştırmada veriler demografik form, araştırmacı günlüğü, öğrenci günlüğü, B1-B2 konuşma-karşılıklı konuşma rubriği,B1-B2 konuşma-karşılıklı konuşma öz değerlendirme rubriği ile elde edilmiştir. Veri analizinde eylem araştırması yöntemine uygun olarak nitel ve nicel veri analiz yöntemleri bir arada kullanılmıştır. Eylem araştırması sürecinde konuşma-karşılıklı konuşma rubriğinden çıkan sonuca göre, konuşma ve karşılıklı konuşmada eğitim sonrasında öğrencilerin gelişim gösterdikleri, dinleme becerisinde ise eğitim sonrasında artışın çok az olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bunun nedeni ise eğitim öncesinde de dinlediğini anlama becerisinde öğrencilerin fazla sorunu olmaması ve eğitim sonrasında olan artışın da dolayısıyla az görünmesidir. Konuşma ve karşılıklı konuşma becerisinde ise öğrencilerin eğitim öncesine kıyasla eğitim sonrasında ilerleme kaydettikleri gözlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin eğitmene nazaran, kendilerini öz değerlendirme rubriklerinde daha acımasızca değerlendirdikleri söylenebilir. Araştırma sonucunda elde edilen veriler doğrultusunda, tüm olumsuzluklara rağmen, sözlü iletişim becerileri dersinin öğrencilerin gelişimine katkısı olduğu söylenebilir.