Türkiye'de girişimci kadınlar: Birikim, değişim ve kadınlık halleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İktisat Fakültesi, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞE GÜLÜM ÇULCU

Danışman: NERİMAN BERNA GÜLER

Özet:

Anahtar Kelimeler : Kadın Girişimciliği, Kadınlık Halleri TÜRKİYE’DE GİRİŞİMCİ KADINLAR: BİRİKİM, DEĞİŞİM VE KADINLIK HALLERİ Ataerkil toplum düzeninde, toplumsal cinsiyet nedeniyle kadınlara ve erkeklere farklı toplumsal roller yüklenmektedir. Bu sebeple erkek ile kadın arasında toplumsal yaşama katılma düzeyi açısından farklılıklar oluşmaktadır. Kadınlar, ya bütün gün ev işlerini yapmak üzere eve kapatılmakta ya da bir yandan çalışırken akşam eve geldiğinde de ev işleri yükünü üstlenmek zorunda kalmaktadır. Bu durumda da kadın, bir işte çalışmanın yansıra ev işleri ve çocuk bakımıyla uğraşmak zorunda olduğundan iki yükün altında kalmaktadır. Türkiye’de kadınlar cumhuriyet döneminde sosyal hayata girmeye başlamışlardır ve sosyal hayatta yer almalarıyla birlikte girişimcilik yapmaya başladıkları görülmektedir. Kadınların girişimcilik yapmalarına yönelik ilgi 1990’lı yılların ikinci yarısından sonra artmıştır. Kadınlar kalkınma sürecinde birer kaldıraç olarak görülmüştür ve kapitalizmin 2008 krizinde de kadın girişimciliği ekonomiye itici güç ve işsizliğe karşı çözüm yollarından biri olarak görülmektedir. Bu doğrultuda kadınlar, Avrupa Birliği ile yapılan ortak projelerle, bankalar, kamu kuruluşları ve sivil kuruluşlar tarafından verilen eğitim ve krediler ile desteklenmektedirler. Bu tez, Türkiye’de kadınların girişimciliğe teşvik edilme nedenlerini anlamak, girişimci kadınların kadınlık halleri ve yaşadıkları zorluklar olup olmadığı hakkında bilgiler elde etmek amacıyla saha araştırması ile birlikte hazırlanmıştır. Araştırmanın yöntemi niteliksel eleştirel yöntemdir. Araştırma on girişimci kadın ile yapılan derinlemesine görüşmelere dayanmaktadır. Keywords : Women Entrepreneurship, Femininity Attitudes ABSTRACT WOMEN ENTREPRENEURS IN TURKEY: ACCUMULATION, CHANGE AND FEMININITY ATTITUDES In patriarchal social structures, different social roles are imposed to women and men because of social gender. Consequently, differences are observed in the level of participating social life between men and women. Women are either kept at homes in order to do houseworks or are forced to fullfill the duties regarding daily housework loads even they work at a job. In this case, besides working at a job, women are exposed to two different burdens; looking after their childeren and taking responsibilities of all houseworks. Women have started to take a part at social life during republican period and simultaneously have started to act as entrepreneurs. The interest for women entrepreneurs has rised after the second half of 1990’s. Women have been evaluated as a lever in the social development process. In the 2008 crisis of capitalism, women entrepreneurship has been seen as a pushing force for the economy and a solution against unemployment. As a result, women are supported with projects conducted together with the European Union and credits and trainings given by banks, non-governmental and public organizations. This thesis has been prepared together with field research, to obtain information about why women are encouraged to entrepreneurship, what femininity attitudes they have and if they meet difficulties in their life or not. Qualitative research has been used in this thesis. The research based on ten detailed interviews, which has been made with women entrepreneurs.