Coğrafya öğretiminde okul dışı etkinliklerin öğrencinin akademik başarısına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MURAT TAŞOĞLU

Danışman: Mehmet Ünlü

Özet:

Sosyal bilimlerden biri olan coğrafya, insanlar ve yer (mekân) ile bunlar arasındaki ilişkiyi inceleyen bilimdir. Dolayısıyla, coğrafya öğretiminin de insanlardan ve yer (mekan) gözlemlerinden uzak olması düşünülemez. Coğrafya öğretiminde uygulamalı çalışmalar yapılmadan bilginin kalıcı olması sağlanamaz. Bu çalışmanın amacı, coğrafya öğretiminde kullanılan yöntemlerin önemine dikkat çekmek ve coğrafya konularının “okul dışı etkinlik” biçiminde işlenmesinin öğrencinin akademik başarısı üzerindeki etkisini tespit etmektir. Öğrenci merkezli eğitim doğrultusunda coğrafya dersini öğrencilere sevdirmek ve coğrafya konularını daha zevkli hale getirmek, öğrencilerde coğrafya öğreniminin gerekliliğine dair bilinç oluşturmak amaçlanmaktadır. Eğitimin en temel amacının bireyi hayata hazırlamak olduğu düşünüldüğünde okul dışı etkinlik de öğrenci merkezli eğitim yaklaşımı çerçevesinde hayatı görerek ve yaşayarak anlamak açısından son derece önemli bir aktivite olarak ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmadaki amaç, çalışmanın sonuçlarının değerlendirilerek, okul dışı etkinliklerinin asıl amaç kapsamında öğrencinin akademik hayatına etkisini, karşılaştığı durumların başarılı yada başarısız avantajlarını, dezavantajlarını, başarılı ya da başarısız çocuğun kazanımlarını gözlemlemek olacaktır. Konu beş bölüm halinde aşamalı olarak ele alınmıştır ve araştırma sonucunda elde edilen bulgular sonucunda; okul dışı etkinliklerin öğrencilerin coğrafya dersi başarılarına ve coğrafya dersine karşı tutumlarına olumlu katkılar sağladığı sonucuna varılmıştır. Anahtar Kelimeler: Coğrafya Öğretimi, Çevre ve İnsan, Okul Dışı Etkinlik, Aktif Öğrenme Yöntemleri. ABSTRACT Geography, which is one of the social arts, is the science that examines people and lands and the relationship between them. Then, it is not possible to think the geography separate from human or land observation. Geography can’t be learned permanently without application studies. The main purpose of the study, is to draw attention importance of the techniques used in teaching geography, and to determine the effect of out of school activity on student academical success. In accordance with the education based on students, it’s aimed to endear geography lesson to the students and to make geography subjects more enjoyable, and also to make students conscious about the necessity of geography lesson. When it is thought that the basic goal of the education is to prepare the individual for life, the out-of-school activity has appeared as a very important activity in terms of comprehending the life by seeing and living it in accordance with student-centered education approach. In this study, by evaluating results of it, the benefits of successful and unsuccessful students, effects of out of school activities on student’s academical success, and advantages and disadvantages of out of school activities will be observed. The subject has been handled as a stage in five sections and at the end of the research it is found that out-of-school activity has a positive impact on student’s success on geography and student’s attitude to geography. Key Words: Teaching Geography, Environment and Human, Schools Extracurricular Activities, Active Learning Methods.