Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BİLGE KOCAARSLAN
Danışman: AYŞE SENA GÜRŞEN OTACIOĞLU
Özet:PROFESYONEL MÜZİK EĞİTİMİNDE BİLİNÇLİ FARKINDALIK, ÖĞRENME STRATEJİLERİ VE ÖĞRENME STİLLERİ Bu araştırma lisans düzeyi profesyonel müzik eğitiminde öğrencinin bilinçli farkındalık düzeyi, bireysel öğrenme stili ve geliştirdiği öğrenme stratejisi arasında aldığı müzik eğitimi açısından nasıl bir ilişki olduğunu ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında Kardash ve Amlund (1991) tarafından geliştirilen Öğrenme Stratejileri Ölçeği’ nin (Learning Strategies Survey) Türkçe’ye çevrilerek Türk kültürüne uyarlanmıştır. Araştırma konservatuarlar, eğitim fakülteleri, güzel sanatlar fakülteleri ve sanat ve tasarım fakültelerinde eğitim alan birinci, ikinci, üçüncü, dördüncü sınıf öğrencileri ile 2014-2015 öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Her 4 fakülte türünden en az 3 okul örnekleme dahil edilerek 387’si kız 321’i erkek olmak üzere toplam 708 kişiye ulaşılmıştır. Öğrencilerin öğrenme stratejilerinin belirlenmesinde Öğrenme Stratejileri Ölçeği (ÖSS), bilinçli farkındalık düzeylerinin belirlenmesinde Bilinçli Farkındalık Ölçeği (BİFO), öğrenme stillerinin belirlenmesinde VARK Envanteri kullanılmıştır. Demografik değişkenlerin bilgisine ise araştırmacı tarafından hazırlan bir kişisel bilgi anketi aracılığıyla ulaşılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin bilinçli farkındalık düzeyleri, öğrenme stratejileri ve öğrenme stillerine dair betimsel bilgiler ile bu betimler arası ilişkiler şöyledir; · Müzik öğrencilerinin genel bilinçli farkındalık düzeyleri orta seviyenin biraz üstündedir. · Müzik öğrencilerinin baskın öğrenme stili görsel stildir. Görsel öğrenme stilini sırasıyla işitsel öğrenme stili ve kinestetik öğrenme stili takip etmektedir. En az karşılaşılan tip ise okuyan/yazan öğrenme stiline sahip öğrencilerdir. · Müzik öğrencileri somut stratejiler (not alma, altını çizme, şemalaştırma vb. gibi) yerine daha soyut ve zihinsel bilişsel stratejiler (zihinde leme, tezatlama, hayalde canlandırma vb.) ile öğrenmeyi tercih etmektedir. Müzik öğrencilerinin bilinçli farkındalık düzeyi arttıkça, soyut ve somut öğrenme stratejilerinin ikisini birden kullanma becerileri artmaktadır. · Müzik öğrencilerinde en yüksek bilinçli farkındalık düzeyine sahip olanlar okuyan/yazan öğrenme stiline sahip öğrencilerdir. · Müzik öğrencilerinden görsel ve kinestetik öğrenenler soyut ve somut öğrenme stratejilerinin ikisini birden kullanmaktadır. Okuyucu stildeki öğrenciler ise yalnızca kapalı stratejiler ile öğrenmektedir. Araştırmaya katılan öğrencilerin, bilinçli farkındalık ve öğrenme stratejileri düzeyleri ile öğrenme stilleri bazı demografik, kültürel ve kişisel özelliklere göre şöyle fark göstermektedir; · Bilinçli farkındalık düzeyi kız öğrencilerde ve konservatuarlarda daha yüksektir. Yaşla ve sınıfla orantılı olarak farkındalık seviyesi yükselmektedir. Bilinçli farkındalık düzeyi yüksek öğrenciler daha çok çalışma eğilimindedir. Ayrıca sosyo ekonomik düzeyin yüksekliği farkındalığı olumlu etkilemektedir. Farkındalık seviyesi daha düşük yaş grupları daha çok soyut stratejileri tercih etmektedir. Yayın okumak, bireysel çalışmak, solo konser vermek, çalışma süresini planlamak, çalışmaya hedef koymak ile bilinçli farkındalık düzeyi arasında anlamlı bir ilişki vardır. Bu etkinlikleri gerçekleştiren öğrencilerin bilinçli farkındalık düzeyi daha yüksektir. · Öğrenme stratejilerinden soyut ve somut süreçlerin ikisini birden kullanma becerisi cinsiyet (kız öğrenciler lehinde), sosyo ekonomik düzeyin yüksekliği, akademik başarı, solo konser verme, çalışma süresini planlama, hedefli çalışma, odaklanma düzeyi ve konsantrasyon süresi ile doğru orantılıdır. Öğrenme stillerinde görsel ve okuyucu tipler daha çok kız öğrenciler arasında görülmektedir. Konservatuarlarda daha baskın stil olan okuyucu tiplerin daha çok 25 yaş ve yukarısı olduğu görülmektedir. Alt sınıflarda ise daha çok kinestetik ve görsel stile rastlanmaktadır. Çalışmaya daha az süre ayıranların daha çok işitsel ve görsel stil öğrenicileri olduğu görülmektedir. Okuyucu öğrenenler çalışma süresini planlayıp kendilerine bir hedef belirlemektedir. Ayrıca bu öğrencilerin çalışmak için sabah saatlerini tercih ettiği görülmektedir. Anahtar Sözcükler: Müzik eğitimi, müziksel öğrenme, bilinçli farkındalık, öğrenme stratejileri, öğrenme stilleri. ABSTRACT THE MINDFUL AWARENESS, LEARNING STRATEGIES AND LEARNING STYLES IN PROFESSIONAL MUSIC EDUCATION This research aims at investigating the relations between the mindful awareness levels, the learning styles and the learning strategies that students develop in their professional musical training in bachelor’s level. The Learning Strategies Survey, developed by Kardash and Amlund (1991), has been translated and adapted to the Turkish context for this study. Data was collected in 2014-2015 academic year, from students graded 1st to 4th year, studying at conservatories, the faculties of education, the faculties of fine arts, and the faculties of art and design. At least three faculties/conservatories were sampled from each type, composing of 377 boys and 321 girls, therefore 708 students in total. The Learning Strategies Survey (Öğrenme Stratejileri Ölçeği, ÖSÖ) was administered for determining students’ learning strategies. Mindful Awareness Inventory (Bilinçli Farkındalık Ölçeği, BIFÖ) was administered for measuring students’ mindful awareness levels, and VARK Inventory was administered for identifying students’ learning styles. Demographic information of students was retrieved via a survey which is prepared by the researcher. The results with regard to the mindful awareness levels, the learning styles and the learning strategies of music training students and their relationship with each other are shown below: · The mindful awareness level of music training students was slightly above average. · Visual learning style was dominant among music training students. Visual learning style was followed respectively by auditory learning style and kinesthetic learning style. The read/write learning style was the least prevalent among students. · Music training students preferred mental and cognitive strategies such as summarizing in mind, comparing and contrasting, and visualizing, rather than concrete strategies such as note taking, highlighting and schematizing. · The higher the mindful awareness level of music training students was, the stronger their skills of using both concrete and abstract learning strategies were. · The music training students who preferred read/write were the ones who had the highest levels of mindful awareness. · The kinesthetic and visual learners among music training students used both concrete and abstract learning strategies. The music training students who preferred read/write used only closed learning strategies. The demographic, cultural and personal information of the participants varying with regard to their mindful awareness levels, learning styles and learning strategies is shown below: · Female students and students at conservatories had higher levels of mindful awareness. Mindful awareness level was positively correlated with age and grade. The students with higher levels of mindful awareness tended to study longer hours. Higher socioeconomic status affected the level of mindful awareness positively. The age groups with lower levels of mindful awareness rather preferred abstract strategies. Reading periodicals, studying individually, solo performing in concerts, planning study hours, setting a goal for studying and the levels of mindfull awareness. Students who studied as such had higher levels of mindful awareness. · The skill of using both concrete and abstract strategies was positively correlated with being female, having high socioeconomic status, academic success, solo performing in concerts, planning study hours, studying with a goal, the level of attention and the attention span. · Visual and read/write type of learning styles were more prevalent among female students. The read/write type of learners which were found to be more prevalent at conservatories were aged 25 and above. Students in earlier grades rather used kinesthetic and visual learning styles. Auditory and visual learners spent less time in studying. The read/write type of learners planned their study hours and set a goal while studying. They also preferred studying in morning hours. Key Words: Music Education, musical learning, mindful awareness, learning strategies, learning styles.